Valkuilen bij online leren

In welke valkuilen kun je als lerende bij online leren stappen? Kim Clark signaleert er acht:

  1. Lerenden selecteren een instituut dat niet geaccrediteerd is (geen civiel effect), of dat geen goede ondersteuning biedt.
  2. Lerenden houden onvoldoende rekening met de benodigde tijdsinvestering. Je kunt leren wanneer je wilt, als je er maar rekening mee houdt dat je leert.
  3. Lerenden houden onvoldoende rekening met hun voorkeur voor leeractiviteiten (Clark gebruikt abusievelijk de term 'leerstijl'). Sommige lerenden hechten bijvoorbeeld sterk aan fysieke ontmoetingen.
  4. Lerenden houden onvoldoende rekening met de technologische randvoorwaarden. Gebruikt het instituut bijvoorbeeld bepaalde applicaties, die jij wellicht niet hebt?
  5. Lerenden houden geen rekening met de docent. Heeft z/hij wel ervaring met online leren (hoewel eens natuurlijk de eerste keer moet zijn)?
  6. Lerenden nemen te veel hooi op hun vork en schrijven zich bijvoorbeeld tegelijkertijd in voor een aantal online cursussen (met een hoge werklast tot gevolg).
  7. Lerenden denken dat kopiëren en plakken is toegestaan bij online leren.
  8. Steeds vaker wordt bij online leren gebruik gemaakt van samenwerkend leren. Lerenden zijn daar niet altijd op voorbereid (en bereid toe).

Herkenbare valkuilen, al is het wel erg gemakkelijk om lerenden hier de schuld van in de schoenen te schuiven (wat Kim Clark lijkt te doen). Het is ook een kwestie van verwachtingen managen, helder communiceren en begeleiden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.