Werknemers met vmbo- en mbo-opleiding doen relatief weinig aan informeel leren

Informeel leren is belangrijk voor de inzetbaarheid van medewerkers. Helaas zijn werknemers met een vmbo- en mbo-vooropleiding onvoldoende toegerust om informeel te leren, bijvoorbeeld via netwerken. Dat werkt niet bevorderend voor hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Aldus één van de conclusies uit het onderzoek ‘Informeel leren in Nederland’ van drie collega’s van de Open Universiteit.

Op verzoek van de Onderwijsraad hebben Paul Kirschner, Marjolein Caniëls en Monique Bijker onderzoek gedaan dat is gebruikt als aanvulling op het advies ‘Over de drempel van postinitieel leren’ dat de Onderwijsraad deze week aan de Tweede Kamer heeft uitgebracht over leven lang leren en de omgang met tweedekansonderwijs.

De onderzoekers concluderen niet alleen dat werknemers met een vmbo- en mbo-vooropleiding nauwelijks deel nemen aan cursussen en trainingen. Vmbo’ers zijn ook minder goed in staat om proactief te zijn op de werkplek. Bovendien zijn ze minder sociaal vaardig in hun contacten met collega’s binnen de eigen organisatie en ook niet bedreven in het benutten van netwerken buiten de organisatie. Mbo-ers zijn iets beter op het vlak van zelfsturing, maar zij zijn ook onvoldoende bedreven in het benutten van netwerken buiten de organisatie als bron voor hun werkplekleren, concluderen de onderzoekers. Daardoor lopen zij een groot risico als het gaat om hun inzetbaarheid. De onderzoekers concluderen wel dat met name vmbo-ers bovengemiddeld gemotiveerd om aan hun loopbaan te werken.

De onderzoekers doen aanbevelingen om de inzetbaarheid op de arbeidsmarkt van deze groep te verhogen. Docenten zouden leerlingen bijvoorbeeld meer moeten helpen om bekwaamheden op het gebied van zelfsturing en netwerken te ontwikkelen. Het onderwijs en het bedrijfsleven zouden samen meer werk moeten maken van een leven lang leren voor deze doelgroep.

Ik heb het onderzoek zelf niet gelezen. Maar ik vermoed dat het werk van veel van deze medewerkers ook onvoldoende prikkelt om informeel te leren. Routinematig en weinig complex werk bevordert leren betrekkelijk weinig. Dat laat onverlet dat het belangrijk is om medewerkers toe te rusten om te leren, en zich verder te ontwikkelen. Werkzaamheden veranderen immers, mede dankzij technologisering van arbeid.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.