Zeven principes voor goed online leren

Geleerde lessen van 'gewoon onderwijs' blijken ook te gelden voor e-learning. Oliver Dreo vertaalt zeven principes voor goed onderwijs naar online leren.

Samenvattend komen deze principes op het volgende neer:

  • Bevorder contact tussen lerenden en docenten. Interactie is belangrijk om betrokkenheid te bevorderen. Synchrone communicatietools zijn daarbij belangrijk.
  • Ontwikkel wederkerigheid en coöperatie tussen lerenden. Sociale verbondenheid werkt immers positief voor de motivatie van lerenden. Dit moet je echter via leeractiviteiten inbedden in je curriculum.
  • Moedig actief leren aan. Denk daarbij ook aan opdrachten die lerenden offline moeten uitvoeren.
  • Geef onmiddellijk feedback. Dat kan geautomatiseerde feedback zijn, maar ook gepersonaliseerde feedback. Bij uitvoerige opdrachten kun je je ook beperken tot feedback op de rode draad.
  • Benadruk dat lerenden tijd nodig hebben voor bepaalde taken. Wees ook duidelijk welke tijdsinvestering je verwacht. Werk met mijlpalen.
  • Heb hoge verwachtingen van lerenden, maar communiceer daar ook over. Verwacht je dat lerenden elke dag inloggen en leren?
  • Respecteer de diversiteit aan talenten en leervoorkeuren. Gebruik bijvoorbeeld verschillende typen content (video, tekst, enzovoorts).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: ,

Volg

Subscribe via RSS
augustus 2017
m D w d v Z Z
« jul    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk