Publicatielijst Wilfred Rubens In dit document staan de meeste artikelen en papers die ik de afgelopen jaren heb geschreven. De artikelen staan op alfabetische volgorde (op auteursnaam). Eerst volgen de artikelen waar ik niet eerste auteur van ben. Admiraal, W., Heijting, B., Laat, M. de, & Rubens, W. (2003). E-learning in het midden- en kleinbedrijf. In W. Rubens (Ed.), E-learning: Meerwaarde of meer van hetzelfde? (pp. 79-86). Deventer: Kluwer. Admiraal, W., Graaff, R. de, & Rubens, W. (2004). Omgevingen voor computerondersteund samenwerkend leren: Samen, samen leren en samenwerken. In P. Kirschner (Ed.), ICT in het onderwijs: the next generation. Onderwijskundig Lexicon. Editie III (pp. 91-112). Alphen aan den Rijn: Kluwer. Admiraal, W., Heijting, B., Laat, M. de, & Rubens, W. (2003). E-learning in het midden- en kleinbedrijf (MKB). HRD Thema, 4(3), 79-86. Admiraal, W., Laat, M. de, & Rubens, W. (2004). E-learning in het Midden- en Kleinbedrijf (MKB): Vakkundig leren op de werkplek ondersteund door ICT. In T. Wubbels & Y. de Jong (Eds.), Vakkundig leren. Onderwijs Research Dagen 2004 (pp. 63). Admiraal, W., Laat, M. de, Rubens, W., & Lally, V. (2003). ICT support for workplace learning: e-learning in small and medium sized enterprises (SME's). In Annual European Conference on Educational Research (ECER) 2003 . Hamburg. Admiraal, W., Katzeff, C., Kearney, N., Reich, K., Rubens, W., & Skulimowski, A.M.J. (2004). The use of ICT for learning in small and medium enterprises. In ECER European Conference on Ecucational Research (pp. 73). Crete. Admiraal, W., Lockhorst, D. & Rubens, W. (2007). E-learning in SMEs in the Netherlands. In: Attwell, G. (eds).(2006). Searching, Lurking and the Zone of Proximal Development. E-learning in Small and Medium Enterprises in Europe. Wenen: Navreme Knowledge Development. 19-33. Attwell, G. & Rubens, W. Models and Policies for the Support and Professional Development in SMEs Across Europe. In: Attwell, G. (eds).(2006). Searching, Lurking and the Zone of Proximal Development. E-learning in Small and Medium Enterprises in Europe. Wenen: Navreme Knowledge Development. 134-156. Groot, E. de, Rubens, W., & Beukelen, P. van (2004). Organisatie en implementatie Digitale Didactiek. In Programma NVMO Congres 2004 (pp. 42). Gent: Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen. Jutten, E. en Rubens, W. (2001). NVVO E-learning Experience voor herhaling vatbaar. In: Leren en Ontwikkeling, mei Artikel over de E-Learning Experience van de Nederlandse Vereniging voor Opleidingsfunctionarissen. Jong, Y. de, Lam, I., & Rubens, W. (2004). The evaluation of E-Learning - What we can learn from the exisiting literature and research. In ECER European Conference on Ecucational Research (pp. 61). Crete. Kearney, N., Rubens, W., & Lockhorst, D. (2006). A framework for designing a model for learning in small and medium enterprises. In Kinshuk & R Koper (Eds.), Proceedings Sixth International Conference on Advanced Learning Technologies. ICALT 2006 (pp. 27-30). Los Alamitos: IEEE. Lam, J.I., Rubens, W., & Simons, P.R.J. (2006). Hebben elektronische leeromgevingen hun langste tijd gehad of toch niet? TH&MA, 13(2), 35-39. Lockhorst, D., Admiraal, W., Laat, M. de, & Rubens, W. (2005). ICT ondersteuning voor werkplekleren: netwerkmodellen in het MKB. In M. Valcke, K. De Cock, D. Gombeir, & R. Vanderlinde (Eds.), Meten en onderwijskundig onderzoek (pp. 79-81). Gent: Universiteit Gent - Vakgroep Onderwijskunde. Tartwijk, J. van, Driessen, E., & Rubens, W. (2004). Functions of electronic portfolio's in higher education. In P. Boezerooy & P. Gorissen (Eds.), Dutch e-learning in Europe (pp. 8-10). Utrecht: Surf Foundation. Tartwijk, J. van, Rubens, W., & Stokking, K.M. (2004). Portfolio aan de Universiteit Utrecht. Plannen, bespreken en beoordelen van academische vorming en professioneel gedrag met elektronische portfolio. ICO (UU IVLOS). Zitter, I.I., Rubens, G.F.L.M., & Lam, J.I. (2005). Ontwerpregels voor multiprofessioneel, competentiegericht onderwijs in de gezondheidszorg. In M. Valcke, K. De Cock, D. Gombeir, & R. Vanderlinde (Eds.), Meten en onderwijskundig onderzoek (pp. 169-171). Gent: Universiteit Gent - Vakgroep Onderwijskunde. Rubens, W., Berkers, T. en Krogt, F. van der (1995). PROLO: Antwoord op kernprobleem van na- en bijscholing. In: Educatief, maart Rubens, W. (1995). Educatie en Beroepsonderwijs in 2010. In: Educatief, december. Rubens, W. (1997). "Hi Wilfred, excellent work!" In: Profiel, juni Over ervaringen met een online cursus. Rubens, W. (1999). Naar integratie van professionalisering en Internettechnologie. In: Meso Magazine, juni Hoe je deskundigheidsbevordering van docenten kunt koppelen aan Internettechnologie. Rubens, W. (2000). Blijf bij in de virtuele bedrijfsacademie. In: Profiel, juni Een pleidooi voor een virtuele academie voor de BVE-sector. Rubens, W. en Perquin, V. (2000). Overal en op elk moment. In: Nederlands Tijdschrift voor Bedrijfsopleidingen, juni Over de mogelijkheden van e-learning. Rubens, W. (2000). Eerlijk zullen we alles delen. In: Nederlands Tijdschrift voor Bedrijfsopleidingen, april Over het belang van een rijke kenniscultuur (en hoe je daar aan kunt werken). Rubens, W. en Mulder, F. (2001). Acadoo, the Network Academy: permanente verwerving van ICT-competenties. In: Tinfon Artikel over de ontwikkeling van een leerportaal voor ICT-competenties. Rubens, W. en Schmitz-Darwinkel, M. (2002). Naar een organisatiebrede invoering van e-learning. In: Profiel, juni Artikel over de toepassing van de plateauanning bij de invoering van e-learning binnen het BVE-onderwijs. Rubens, W. (2002). Computer Supported Collaborative Learning verhoogt strategische waarde e-learning. Opleiding en Ontwikkeling, 15(11), 29-31. Rubens, W. (2003). Muizen in het Auditorium. Recensie voor de e-Learning Themasite (Subsite Edusite) februari Rubens, W. (2003). Leernetwerken en de inzet van e-learning. Opleiding & Ontwikkeling, 3 (maart), 32-34 Rubens, W. (2003). Developing historical understanding in primary education, using Synergeia. Onderwijs Research Dagen 2003: Kerkrade. Rubens, W. (2003). Leernetwerken en de inzet van e-learning. Opleiding en Ontwikkeling, 16(3), 32-34. Rubens, W. (2003). Omzien in verwondering: de (prille) geschiedenis van e-learning? HRD Thema, 4(3), 9-17. Rubens, W. (2003). Samenwerkend leren met behulp van ICT. Magazine van de Vereniging Informatiekunde en Informatietechnologie (I&I) in het Onderwijs, 15(1), 24-27. Rubens, W. (2003). Tot slot. E-learning: meerwaarde of meer van hetzelfde? HRD Thema, 4(3), 87-91. Rubens, W., & Tjepkema, S. (2003). Voorwoord. E-learning: meerwaarde of meer van hetzelfde? HRD Thema, 4(3), 5-8. Rubens, W., Dean, P., Leinonen, T., Kligyte, G., Lakkala, M., Rahikainen, M., Vosniadou, S., Kollias, V., Mamalougos, N., Appelt, W., Gómez Skarmeta, A.F., Ryymin, E., Cesareni, D., Lipponen, L., & Hakkarainen, K. (2003). Innovative technologies for collaborative learning. Helsinki: ITCOLE. Rubens, W. (2003). Samenwerkend leren met behulp van ICT. In P.R.J. Simons (Ed.), Didactiek van digitaal leren (Studiehuisreeks, 50) (pp. 19-27). Tilburg: MesoConsult BV. Rubens, W. (2003). Muizen in het Auditorium [Bespreking van het boek Muizen in het Auditorium]. Tijdschrift: tijdelijk onbekend. Rubens, W. (2003). Samenwerkend leren met behulp van ICT binnen het Europese onderwijs: ervaringen met Synergeia in vier landen. In W. Jochems (Ed.), Grenzeloos leren. Onderwijs Research Dagen 2003 (pp. 307-309). Kerkrade. Rubens, W., Tjepkema, S., Poell, R., Wagenaar, S., & Dekker, H. (Eds.). (2003). HRD Thema, 4(3). Rubens, W. (2004). De zeven peilers onder digitale didactiek. Profiel, 13(1), 38-41. Rubens, W. (2004). Weblogs in het hoger onderwijs. E-learning (SURF). Rubens, W. (2004). School als centrum voor loopbaanontwikkeling kan niet zonder ICT. Rubens, W., & Oost, H. (2005). Portfolio als instrument voor academische vorming en professionele ontwikkeling: knelpunten en uitdagingen. UU IVLOS. Rubens, G.F.L.M., Cate, Th.J. ten, Drost, H., & Simons, P.R.J. (2005). Multiprofessioneel leren met behulp van ICT. In I. Mourer, A. Derese, P. Room, E. Custers, A. Jacobs, & M. Sterman-Vleeschdraager (Eds.), Programma NVMO Congres 2005 (pp. 101). Utrecht: NVMO. Rubens, G.F.L.M., Drost, H., & Simons, P.R.J. (2005). Multiprofessioneel onderwijs met behulp van ICT. NVMO-congres: Egmond aan Zee (2005, november 17 - 2005, november 18). Rubens, W., Emans, B., Leinonen, T., Skarmeta, A.G., & Simons, P.R.J. (2005). Design of web-based collaborative learning environments. Translating the pedagogical learning principles to human computer interface. Computers and Education, 45(3), 276-294. Rubens, W., & Oost, H. (2005). Portfolio as a tool for academic education and professional development: Problems and challenges. In ePortfolio 2005 Conference Papers (pp. 243-262). Cambrigde: Eifel. Rubens, W. (2005). Drie onderzoeken naar het gebruik van het digitaal portfolio. Rubens, W. (2005). Elke docent een SOA. Rubens, W. (2005). Het nieuwe leren: over Urbanus VIII, Rita Verdonk, appels en peren. Rubens, W. (2005). Didactische aspecten van mobile learning. Utrecht: IVLOS, Universiteit Utrecht. Rubens, W., Jong, Y. de, & Prozee, G. (2006). Trendstudie Nieuwe vormen van onderwijs voor een nieuwe generatie studenten. UU IVLOS. Rubens, W., & Kemps, A. (2006). Portfoliolandschap Nederlands Hoger Onderwijs. Utrecht: Stichting SURF. Rubens, W., Lockhorst, D. & Admiraal, W. (2006). Kansen en belemmeringen voor e-learning in het MKB. In: Opleiding & Ontwikkeling, 07/07, 19, 21-24 Rubens, W. & Verstelle, M. (2006). Social software in het hoger onderwijs. In: Onderzoek van Onderwijs, jaargang 35, oktober 2006, 56-49 Rubens, W. (2007). E-learning 2.0: sociaal, flexibel en persoonlijk. In: Leren in Organisaties over e-learning, 7/3, 14-19. Rubens, W. & Dollevoet, R. (2007). Implementatie. Succes of hobbels en beren?. In: Leren in Organisaties over e-learning, 7/3, 34-37. Rubens, W. (2007). Enquête. E-learning ontwikkelingen onderzocht. In: Leren in Organisaties over e-learning, 7/3, 41-43. Rubens, W. en Kemps, A. (2007). The ePortfolio landscape in Dutch higher education (2006). In: Aalderink, W. en veugelers, M. (2007). Stimulating Lifelong Learning: The ePortfolio in Dutch Higher Education Utrecht: Stichting SURF http://www.surffoundation.nl/download/Stimulating%20Lifelong%20Learning%20-%20ePortfolio.pdf Rubens, W. (2007). Winnie de Poeh en e-learning. Column E-learning.nl. Rubens, W. (2007). Van competentiegericht leren naar integrale beroepsvorming. In: Schoonhoven, R. van & Koning, I. (2007). Barsten in het bve-bestel? Werkstukken over onderwijsinhoud, marktwerking en toezicht vanuit de leergang bve 2007. Amsterdam: Max Goote Kenniscentrum voor beroepsonderwijs en volwasseneneducatie. 9-25. Rubens, W. (2008). E-learning: trends en ontwikkelingen. In: Develop. Kwartaaltijdschrift over Human Resource Development, 4/4, 7-16. Rubens, W. & Berkers, T. (2008). Richt CGL op integrale beroepsvorming. In: Profiel, 17/3, 28-29. Rubens, W. & Spoler, M. (2008). Op tijd informatie naar leerling. In: Profiel, 17/7, 10-11. Rubens, W. & Klink, M. van der (2008). Nieuwe technologieën en leren. In: Develop. Kwartaaltijdschrift over Human Resource Development, 4/4, 5-6. Rubens, W. & Klink, M. van der (2008). Leren en nieuwe technologieën. Epiloog. In: Develop. Kwartaaltijdschrift over Human Resource Development, 4/4, 99-102. Rubens, W. (2009). Twitter in het onderwijs. In: Expertise. Nieuwsbrief voor het hoger onderwijs, 3/4, 9-11.