Welke blogposts heb ik in de kerstvakantie geschreven?

Heb je de afgelopen twee weken volledig rust genomen, en heb je geen van mijn blogs over ICT en leren gelezen? Dan vind je in deze bijdrage een samenvattend overzicht van de posts die ik vanaf 21 december j.l. heb geschreven. Daardoor ben je in staat de bijdragen die voor jouw relevant zijn snel te selecteren.

Behalve een kerstgroet, een impressie van een paar dagen Hamburg en een nieuwjaarswens waren dat in chronologische volgorde:

  • Online leren bevorderen? Sluit de school (een tijdje) (21 december 2017)
    Wat kun je doen om het aandeel online leren binnen je onderwijs te bevorderen? Kondig aan dat het schoolgebouw op afzienbare tijd (tijdelijk) afgesloten wordt, maar dat het onderwijs door moet gaan. Deze aanpak blijkt een positieve dynamiek op gang te kunnen brengen bij lerenden en docenten, blijkt uit de praktijk.
  • De robot als lerende? (22 december 2017)
    Robots zijn bezig aan een opmars binnen onderwijs en opleidingen. Daarbij gaat het met name om de robot als instructeur of tutor. Robots kunnen echter ook deelnemen aan onderwijs.
  • Hoe kunnen we het effect van educatieve technologie meten? (23 december 2017)
    Bij de implementatie van nieuwe educatieve technologie houden we vaak onvoldoende rekening met de vraag wanneer deze nieuwe technologie een succes is. Deze vraag blijkt overigens ook ingewikkeld te beantwoorden. Als wel geprobeerd wordt succes van een nieuwe educatieve technologie te meten, is de scope vaak erg beperkt.
  • Hashgraph technologie in plaats van blockchain? (26 december 2017)
    Blockchain technologie is één van de belangrijkste technologische innovaties van de laatste jaren. Deze technologie heeft echter belangrijke beperkingen die hashgraph technologie niet lijkt te hebben. Deze innovatie zou daarom wel eens de plek in kunnen nemen van blockchain technologie.
  • Mijn terugblik op 2017 (persoonlijk en zakelijk) (31 december 2017)
    In deze blogpost blik ik terug op het afgelopen jaar en wil ik  mijn relaties weer danken voor de samenwerking en het vertrouwen.
  • Hoe probeer ik te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming? (2 januari 2018)
    De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zal vanaf 25 mei 2018 van toepassing zijn en nageleefd moeten worden Deze verordening zal ook door een zzp-er zoals ik nageleefd moeten worden omdat ook kleine bedrijven datalekken kunnen veroorzaken. In deze blogpost beschrijf ik welke maatregelen ik neem om de persoonsgegevens van mijn relaties te beschermen.
  • Hoe is mijn weblog in 2017 bezocht en wat vind ik daarvan? (3 januari 2018)
    In deze blogpost blik ik kort terug hoe mijn weblog in 2017 is bezocht. Ook in vergelijking met andere jaren. Het verkrijgen van inzicht in de mate waarin bijdragen worden gelezen, wordt er overigens niet eenvoudiger op. Verder kun je bezoek aan weblogs gemakkelijk beïnvloeden.
  • Openbare les ‘Digitale Leerarrangementen ontwerpen’ bezoeken? (4 januari 2018)
    Op donderdag 18 januari 2018 houdt mijn oud-collega Fleur Prinsen haar openbare les als lector Digitale Didactiek bij de Hogeschool Rotterdam. Deze bijeenkomst is vrij toegankelijk, al is aanmelden wel verplicht. Ik mag er ook nog een bijdrage aan leveren.
  • Extra argument voor online leren: het reduceert de CO2-uitstoot drastisch (5 januari 2018)
    Eerlijk is eerlijk. Ondanks mijn politieke voorkeur gebruik ik ‘duurzaamheid’ ook niet als argument voor online leren. Terwijl er wel alle reden voor is.
  • Ook bij het educatief inzetten van VR is het learning design van groot belang (6 januari 2018)
    Virtual reality en augmented reality worden steeds vaker ingezet binnen onderwijs en opleidingen. Een recent onderzoek laat zien dat het gebruik ervan kan leiden tot slechtere leerresultaten. Het learning design lijkt echter van grote invloed te zijn op de educatieve kwaliteit. Mogelijk zijn aparte ontwerpprincipes noodzakelijk.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Beste Wilfred,

    Wat is jouw mening over de gang van zaken bij registerleraar.nl?

  2. Ik heb me onvoldoende in deze gang van zaken verdiept om daar een uitgesproken mening over te hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.