De toepassing van geavanceerde analyses van data over onderwijs en leren en machine learning bieden nieuwe inzichten in de relatie tussen ‘mindsets’ leerprestaties. Verder leidt deze vorm van data analytics tot nieuwe kennis over de effectiviteit van instructiemethodes. Prachtig. Maar ik heb mijn aarzelingen.
Lees verderMaand: september 2017
Krijgt corporate learning te maken met digitale transformatie?
Cursussen en trainingen zijn waarschijnlijk nog steeds dominant als het gaat om ‘corporate learning’. Maar er vindt mede dankzij digitalisering wel een verschuiving plaats naar alternatieve vormen van leren.
Lees verderImpressie SURF Challenge Day: de modulaire leeromgeving in de praktijk #surfcd17
Vandaag vond weer een SURFnet Challenge day plaats. Aan de hand van een casus lieten acht leveranciers in pilotvorm zien hoe hun producten gekoppeld kunnen worden aan de SURF-demo-omgeving van de modulaire leeromgeving. Ik werd enthousiast van wat ik zag. Tegelijkertijd heeft het onderwijs nog te maken met heel wat
Lees verderGratis e-book werkplek leren
Werkplek leren is niet meer weg te denken binnen arbeidsorganisaties. Maar hoe geef je het handen en voeten?
Lees verderHoe ontwikkelt de e-learning markt zich?
Is e-learning een niche of niet? Beslissers willen graag weten of zij stappen in een ‘mainstream’-ontwikkeling, of niet. Investeerders kijken naar de potentie van een ontwikkeling voordat zij beslissen ergens in te investeren. Dit verklaart de belangstelling voor omzet en groei. Het valt echter niet mee om hier grip op
Lees verderHet gaat om de didactiek, suffie
Het afgelopen weekend besteedde Pedro de Bruyckere aandacht aan een onderzoeksartikel (pdf) waaruit blijkt dat volledig online leren tot slechtere studieresultaten leidt dan face-to-face onderwijs. Als je echter kijkt naar de redenen, is er zeker hoop voor volledig online leren.
Lees verderMoeten we ook laptops in de klas verbieden?
Er is niet alleen discussie over het nut van smartphones in de klas, ook de zinvolheid van laptops tijdens de les wordt betwijfeld. Wat zijn argumenten voor, wat zijn argumenten tegen?
Lees verderMet handmatig crossposten op LinkedIn bereik je een groter publiek
Op 17 maart jongstleden besloot ik mijn professionele blogposts ook te publiceren op LinkedIn. In deze bijdrage maak ik de balans van dit handmatig crossposten op. Spoiler alert: ik raad dit elke blogger, die schrijft over zijn vakgebied, aan.
Lees verderToegang voor ouders tot learning analytics?
Binnen het onderwijs slaan we steeds meer data over lerenden op die we vervolgens kunnen analyseren en op diverse manieren kunnen gebruiken. Op dit moment zijn dat vooral digitale leeromgevingen en leerlingvolgsystemen. Er zijn scholen die ouders hier toegang toe geven. Je kunt je voorstellen dat de roep om ouders
Lees verderHoe kun je lerenden online ‘bij de les’ houden?
Bij face-to-face leren kun je lerenden tijdens bijeenkomsten aanspreken of een begeleidingsgesprek voeren als je vermoedt dat een lerende afhaakt. Persoonlijk contact draagt ertoe bij dat je een vinger aan de pols kunt houden bij het welbevinden van lerenden. Maar ook online kun je een aantal dingen doen om lerenden
Lees verder