De keerzijden van de omgedraaide klas (#in)

De laatste tijd kom ik bijdragen tegen die pleiten voor een “flipped classroom”: lerenden volgen thuis online instructies en gebruiken klassikale settings voor het gezamenlijk oplossen van problemen, onderzoek en het creëren. Volgens David Truss is deze ‘omgedraaide klas’ echter ook maar één (op zich zinvolle) strategie, met drie keerzijden:

  • Hoe speel je in op de leerbehoeften van lerenden die -om wat voor reden dan ook- thuis niet leren?
  • Lerenden houden online instructies vaak minder lang vol dan klassikale instructies (dit is ook afhankelijk van de kwaliteit). Hoe ‘diep’ kun je dan gaan? Zijn instructies ook gericht op het uitleggen van achtergronden van bepaalde wetenswaardigheden? Kun je dat niet beter in een klassikale setting behandelen?
  • Het ontwikkelen van kwalitatief goede online instructies, die lerenden ‘bij de les’ houden, is arbeidsintensief. Als je meerdere instructies per week moet verzorgen, vergt dit volgens Truss veel van onderwijsgevenden.

David Truss concludeert dan ook

Providing a flipped classroom and getting the lesson delivery out of the way so that class time can be used to collaborate, and practice concepts, and problem solve, is actually a great teaching strategy to use. I think we just need to be careful not to overuse it. We need to consider that this approach may not work ideally for all learners and with all concepts.

Op zich deel ik Truss’ conclusie dat je ook deze aanpak niet altijd en voor elk leerdoel kunt gebruiken. Tegelijkertijd vind ik dat we kritischer moeten kijken naar instructies op zich. Een instructie hoeft niet altijd te bestaan uit het pratende hoofd van een docent.

Als een docent alle uitleg speciaal moet gaan opnemen, waarbij ook nog eens hogere kwaliteitseisen aan de instructie worden gesteld, dan schieten we wat betreft werkdruk en kosten bijvoorbeeld weinig op.

We zouden ook moeten kijken naar (andere typen) content die al op internet te vinden is. Onder meer naar bruikbare instructies van andere docenten (waarom toch alles zelf doen?). Bovendien: zijn instructies wel altijd noodzakelijk? (denk aan de opvattingen van Sugata Mitra over self organized learning environments).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.