5W/5E-model

Wanda Walters gebruikt het 5W/5E-model om onderwijs met behulp van ICT te ontwikkelen.
De 5 W’s staan voor: wat (zijn de leerdoelen, wat voor technologie kunnen we inzetten), wie (is de doelgroep), waar (wordt geleerd met behulp van ICT), wanneer (zetten we ICT in het leerproces in) en waarom (zetten we ICT in het leerproces in).

Deze laatste vraag, waarom gebruikt een docent ICT ten behoeve van het leren, kan worden beantwoord aan de hand van de 5 E’s:

  • to engage students in the topic
  • to provide the students the opportunity to further explore the concept
  • to explain an objective
  • to elaborate and build on their understanding of the concept by applying it to new situations
  • to evaluate their understanding of the concept

In de praktijk schijnt dit model doeltreffend te werken.

Als je deze 5 E’s vergelijkt met de zeven pijlers van digitale didactiek van Simons, dan vallen engage, explore, explain en elaborate m.i. onder de pijler "creëren" terwijl "evaluate" volgens mij behoort tot de pijler "transparant maken".

De overige pijlers "relaties leggen", "naar buiten brengen", "leren leren en metacognitieve ontwikkeling", "competenties centraal stellen" en " flexibiliteit" worden er niet mee afgedekt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.