Impressie online masterclass mobiele technologie (#CELSTEC)

Vanmiddag heeft collega professor Marcus Specht een online masterclass verzorgd over mobiele technologie in het onderwijs. Marcus is in een vraaggesprek met Rob Koper, mede aan de hand van vragen die vooraf in een forum zijn gesteld, ingegaan op vier elementen van mobiele technologie en leren.

1. Inkaderen: wat is het?

Leren is volgens Marcus gericht op duurzame gedragsverandering. Mobiele technologie stelt jou in staat om te leren. Mobiele technologie heeft de laatste jaren een enorme impuls gekregen. Mede dankzij smartphones en tablets. De lerende is mobiel geworden. Mobiele technologie verbindt leersituaties, contexten. Technologie gaat ook meer naar de achtergrond. Dat is bij laptops anders. Die is dominant aanwezig.

Belangrijke functies:

  1. Verzamelbak (o.a. educatieve podcasts, digitale informatie opslaan bijvoorbeeld via Evernote). Deze verzamelbak kun je met diverse devices, altijd, benaderen. Cloud computing speelt hierbij ook een belangrijke rol.
  2. Filteren van content. Sensortechnologie en GPS zorgt ervoor dat de context van de gebruiker bekend is en helpt bij het filteren van informatie. Augmented reality biedt ook informatie aan op basis van contexten. Wikitude is daar een voorbeeld van.
  3. Organiseren: mobiele technologie helpt je bij plannen en organiseren (agenda, bijvoorbeeld)
  4. Mensen in staat stellen te communiceren en netwerken is volgens Marcus van oudsher een vierde functie van mobiele technologie.

Je hebt ook specifieke apps voor leren, zoals e-clickers. Een specifieke kwaliteit van mobiele technologie: het is persoonlijke technologie. Dat werkt motiverend.

2. Context en achtergronden mobiele technologie

Marcus schetste in vogelvlucht de sterke toename van het gebruik van mobiele technologie. Klassieke gsm’s gaan bijvoorbeeld verdwijnen. Het onderwijs kan deze trend niet negeren, maar zou wel de negatieve aspecten tegen moeten gaan. Daarnaast kunnen apparaten steeds vaker hetzelfde, en worden zij kwalitatief beter.

3. Hoe kunnen we het toepassen? Wat is de toegevoegde waarde voor onderwijs?

Volgens Marcus moet je leerlingen stimuleren om mobiele technologie voor leerdoelen te gebruiken. Bijvoorbeeld door leren met mobiele technologie buiten de klas, te gebruiken in de klas. Rob Koper vroeg de aanwezigen via de chat nog met suggesties te komen. Genoemd werden o.a.:

  • Samen met leerlingen afspraken maken, in plaats van het gebruik verbieden of van bovenaf regels formuleren.
  • Positief benaderen en misbruik bespreken.
  • Laat leerlingen aan het eind van de les een nanosamenvatting maken van de les (bijvoorbeeld via Twitter in 140 tekens).
  • Je onderwijs aantrekkelijk maken zodat leerlingen niet geneigd zijn andere dingen te doen.

Marcus stelde ook dat controlemaatregelen vaak averrechts kunnen werken.

Hij benadrukte ook dat je moet kijken naar welk probleem je wilt oplossen met mobiele technologie. 1-to-1 computing moet je bijvoorbeeld ook koppelen aan je manier van leren, en niet los invoeren. Hij adviseerde ook om te experimenteren op kleine schaal, met een duidelijke focus. Dan ontdek je volgens hem de toegevoegde waarde vanzelf.

Aan de hand van vragen gaf hij ook de tip een lijst op te stellen van verschillende (kern)apps van verschillende platforms, die hetzelfde kunnen. Verder gaf hij aan dat mobiele technologie ook ubiquitous leren mogelijk kan maken. Mobiele technologie wordt dikwijls ook gebruikt om dove mensen te laten leren (sign language).

4. Krachtige voorbeelden

Tenslotte gaf Marcus Specht nog drie goede voorbeelden van mobiele technologie voor leren:

  1. Mobile math learning, Operation Numerika (wiskunde leren via een Nintendo DS). Engagement is daarbij een belangrijke succesfactor. Lerenden wisselen onderling ervaringen met wiskunde uit. De mobiele toepassing stimuleert de dialoog.
  2. Social video communities – KLIV Project (Zweden). Op het gebied van gezondheidszorg heeft men lerenden zelf video’s laten maken van beroepssituaties. Deze authentieke user generated content wordt gebruikt als leerstof.
  3. Context-aware taal leren (MACE). Leren in een specifieke situatie, de technologie stimuleert dat je sterk gefocust bent. Focus is volgens hem belangrijk voor leren.

Ik heb met plezier deelgenomen aan deze online masterclass. Technisch liep het m.i. nagenoeg vlekkeloos (ik heb 2x de video moeten herstarten). Voorafgaand aan de live sessie zijn vragen gesteld en discussies gevoerd via het forum. Deze bijdragen vormden input voor het vraaggesprek. Daarnaast ging Marcus ook in op vragen die via de chat werden gesteld. Op zich werkt dit goed, al heb ik het idee dat de spreker hierdoor ook wel eens ‘koers’ kan raken (over de toegevoegde waarde van mobiele technologie had Marcus m.i. meer kunnen vertellen).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.