Ervaringen met de implementatie van e-learning

Dinsdag j.l. heb ik in het kader van de post-hbo opleiding e-learning van Fontys een gastcollege verzorgd over de implementatie. Ter voorbereiding heb ik  de cursisten gevraagd een digitaal verhaal te maken. De resultaten hiervan zijn gebruikt tijdens de avond.

Ik heb eerst een korte introductie gegeven over plateauplanning als aanpak voor implementatie (zie Succes of hobbels en beren? Drie perspectieven op e-learning implementaties). Vervolgens heb ik de cursisten gevraagd om een aantal uitwerkingen van opdrachten te bekijken, en te kijken welke geleerde lessen deze uitwerkingen bevatten als het gaat om de aspecten van de plateauplanning. Deze geleerde lesen heb ik verbonden met enkele van mijn ervaringen. In deze blog post vind je de opdrachtomschrijving, enkele uitwerkingen en geleerde lessen rond de implementatie van e-learning.

De opdrachtomschrijving luidde als volgt:

“Ik wil jullie vragen een digitaal verhaal te maken over ervaringen met de implementatie van e-learning, een ICT-vernieuwing of een onderwijskundige/opleidingskundige vernieuwing. Het kunnen jullie eigen ervaringen zijn, ervaringen van collega’s of ervaringen van derden.

De vorm kun je zelf kiezen. Voorbeelden zijn:

  • Een interview met een ervaren collega, dat je publiceert op YouTube of Vimeo (ongeveer 10 minuten)
  • Een editie van ScoopIt over e-learning implementeren.
  • Een opgenomen presentatie van ongeveer 10 minuten.
  • Een digitaal verhaal via Storify (in ongeveer 10 minuten te bestuderen).
  • Een blog post.

Hanteer een duidelijke structuur bij je verhaal, bijvoorbeeld de taxonomie van reflectie.

Tip: stappenplan voor digital storytelling

Het bleek overigens dat cursisten nogal eens worstelden met het gebruik van online video, in relatie tot de gebruikte leeromgeving Moodle (het wijst zich niet vanzelf).

Enkele resultaten zijn (ik heb van de meeste cursisten nog niet de expliciete toestemming om hun geleerde lessen te publiceren):

Ik ben mij er bijvoorbeeld bewust van geworden dat de implementatie van e-learning zich op drie niveaus kan afspelen:

  • Macro (op nationaal niveau, of binnen een branche)
  • Meso (niveau van de organisatie; daar ligt mijn focus)
  • Micro (niveau van de docent, opleider of lerende; daar gingen verschillende uitwerkingen van opdrachten over)

Zie ook:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.