Didactische gevolgen van mobiele technologie

Mobile learning is meer dan de combinatie van mobiele technologie en ’traditioneel’ leren. Mobiele technologie biedt namelijk kansen voor andere vormen van leren. We moeten wel leeractiviteiten op een andere manier vormgeven willen we de kansen van mobiele technologie voor leren optimaal benutten.

Mobile learning is een duidelijke groeimarkt. Dat illustreert de bijdrage Mobile Learning: More than just Mobile + Learning. Mobiele technologie ontwikkelt zich zeer snel, er wordt steeds meer mobiele content ontwikkeld en gebruikers omarmen mobiele technologie op grote schaal. De draagbaarheid van mobiele technologie neemt ook sterk toe (van statisch, naar sleepbaar, naar mobiel; bekijk de fraaie afbeelding). Het ingewikkelde daarbij is dat mensen vaak meerdere apparaten nodig hebben om hun werk te doen. Op de vraag of een iPad een laptop kan vervangen is bijvoorbeeld nog steeds geen eenduidig antwoord te geven. Een voordeel is wel dat we deze apparaten dankzij cloud computing met elkaar kunnen laten synchroniseren.

We moeten mobile learning echter niet vanuit de technologie benaderen, stelt de auteur van Mobile Learning: More than just Mobile + Learning. Mobile learning maakt namelijk onder meer spontaan, informeel, gesitueerd, ‘bite-sized’ en ‘context aware‘ leren mogelijk.

Connie Malamed voegt daar nog een aantal voorbeelden van didactische toepassingen aan toe:

  • Bij uitstek geschikt voor performance support (werkplekondersteuning).
  • Ondersteunen van netwerk leren, onder meer dankzij de communicatiefaciliteiten.
  • Het bedienen met handen stelt gebruikers in staat direct objecten te manipuleren. Dit biedt nieuwe mogelijkheden voor ontwerpen. (Denk overigens ook aan het gebruik van spraaktechnologie voor het bedienen van apparaten en applicaties).
  • Het beantwoorden van leervragen van de individuele medewerker zelf.
  • De gebruiker zelf kan met mobiele technologie user-generated content creëren.
  • Mobiele toepassingen zijn vaak leuk omdat gameprincipes worden toegepast.
  • Mobiele technologie maakt gebruik van voelen en verbondenheid (bijvoorbeeld reageren als iemand in de buurt is).

Het optimaal gebruik maken van mobiele technologie vraagt wel om andere leeractiviteiten. Gesitueerd en ‘context bewust’ leren realiseer je bijvoorbeeld niet binnen een klaslokaal.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.