Artikel Digitaal leren en leertechnologie

Gisteren heb ik aandacht besteed aan het nieuw verschenen Handboek Leren en Ontwikkelen in Organisaties. Vandaag wil ik de niet-opgemaakte versie van het artikel Digitaal leren en leertechnologie met jullie delen.

Persoonlijk ben ik overigens niet gelukkig met de titel. Ik heb eerder in een blogpost beargumenteerd waarom ik een nieuw begrip, in plaats van e-learning, niet gerechtvaardigd vindt. De redactie heeft anders besloten, en daar heb ik me bij neergelegd. Het is voor mij namelijk geen principiële kwestie.

Het artikel kent de volgende onderverdeling.

11 Digitaal leren en leertechnologie
11.1 De context voor digitaal leren
11.1.1 Begrippenkader
11.1.2 De geschiedenis van het digitale leren
11.2 Aanleidingen, beïnvloedende factoren en effectiviteit
11.2.1 Aanleidingen voor digitaal leren
11.2.2 Factoren die de opkomst van digitaal leren stimuleren
11.2.3 De effectiviteit van digitaal leren
11.3 Ontwikkelingen in leertechnologie
11.3.1 Verschuivingen en evolutie in leertechnologie
11.3.2 Verschuiving in het (zelf) ontwikkelen van leerinhoud
11.3.3 De gevolgen van sociale media en consumententechnologie
11.4 Ontwikkelingen in vormen van digitaal leren
11.4.1 Asynchrone online cursus
11.4.2 Synchrone online cursus
11.4.3 Massive open online courses (MOOCs) en small private online courses (SPOCs)
11.4.4 Social learning
11.4.5 Serious gaming en simulations
11.4.6 Immersive learning met inzet van AR en VR
11.4.7 Performancesupport
11.4.8 Blended learning
11.5 Ontwikkelingen rond de strategische inbedding van digitaal leren
11.5.1 Continue aandacht voor een cultuur van leren
11.5.2 Het belang van informeel digitaal leren
11.5.3 Van macro- naar micro-learning
11.5.4 Een nieuwe leerarchitectuur
11.5.5 Gevolgen voor de bekwaamheden van L&D

Rijken, J., Rubens, W. en Dam, N. van (2018). Digitaal leren en leertechnologie. In: Mooijman, E., Rijken, J. en Dam, N. van (2018). Handboek Leren en Ontwikkelen in Organisaties. Groningen|Utrecht: Noordhoff Uitgevers (5e druk). 381-411

11 Hoofdstuk digitaal leren en leertechnologie publiek (pdf)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
1 Reactie op “Artikel Digitaal leren en leertechnologie
  1. Stefaan schreef:

    Zeer boeiend om lezen. Dank je wel om dit hoofdstuk te delen.

Top

%d bloggers liken dit: