Audiotools gebruiken bij een effectieve leerstrategie

Het stimuleren van actieve tekstverwerking is één van de effectieve leerstrategieën die we kunnen toepassen. Hoe kun je audio-tools daarbij inzetten?

Audio en smartphone
Foto: kaboompics.com, Pexels.com

Het Welten-instituut heeft een beknopt overzicht gemaakt van leerstrategieën waarvan onderzoek heeft aangetoond dat ze effectief zijn. Eén van die leerstrategieën is het stimuleren van actieve tektsverwerking. Volgens de samenstellers kan dat bijvoorbeeld via de ‘read-recite- review‘ studie strategie. De lerende leest daarbij een tekst, vertelt deze in eigen woorden na, waarna de lerende de tekst weer leest (alleen opnieuw lezen is niet effectief).

Je kunt uiteraard lerenden vragen dit te doen. Ik ben er echter voorstander van om dit wat meer gestructureerd in te bedden in je onderwijs. ICT kan daarbij helpen.

We beschikken vandaag de dag immers over mobiele apparaten en (vaak gratis) apps waarmee we eenvoudig geluidsbestanden kunnen opnemen en delen. Neem Evernote. Evernote is een zeer handige tool waarmee je niet alleen geschreven notities kunt maken, maar ook notities kunt inspreken en vervolgens delen. Hoe kun je een dergelijke tool in combinatie met een digitale leer- en werkomgeving (DLWO) gebruiken voor de ‘read-recite- review‘ studie strategie?

Audio via EvernoteLerenden krijgen de opdracht om een artikel te bestuderen, en vervolgens in eigen woorden een gesproken samenvatting van het artikel te maken. Zij gebruiken hiervoor een app zoals Evernote. Het resultaat downloaden ze op hun computer. Vervolgens delen zij deze samenvatting met de docent (via een inleveropdracht), of met de docent en andere lerenden via bijvoorbeeld een forum als bijlage (check wel of lerenden dit attachment toe mogen voegen).

Je kunt als docent de samenvattingen steekproefsgewijs beluisteren, en op de rode draad feedback geven. Je kunt ook lerenden vragen om één samenvatting van een ander van feedback te voorzien.

Tenslotte lezen lerenden het artikel een tweede keer. Dat hoef je niet persé te controleren omdat het artikel onderdeel zal zijn van een opdracht of toets die wordt beoordeeld.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.