Augmented reality en interactief leren

Vanavond sprak ik tijdens het jaarlijkse Edubloggersdiner met Paul Laaper over augmented reality. Paul gebruikt QR-codes en NFC-tags om zijn onderwijs mee te versterken. Deze, en andere, toepassingen van augmented reality kunnen interactiviteit toevoegen aan leeractiviteiten.

Koe met QR-codes
Foto: Paul Laaper

Paul en ik vroegen ons af of applicaties als Layar op sterven na dood zijn. Of dat het geval is weet ik niet. Wat ik ook niet weet, is of Google Glass de toekomst van augmented reality is (eerlijk gezegd twijfel ik daar aan).

Waar ik niet aan twijfel, is dat augmented reality leerervaringen kan versterken.

Die mening deel ik met John Laskaris, die in Surfing the Future Pedagogies: Augmented Learning ingaat op het gebruik van augmented reality voor leren. Hij gebruikt daar helaas de term ‘augmented learning’ voor.

Volgens Laskaris kun je leren dankzij augmented reality vrij eenvoudig interactiver maken. Als onderwijsontwikkelaar kun je over eenvoudige tools beschikken die jou in staat stellen om leren binnen authentieke contexten te versterken met extra data. Je kunt afbeeldingen letterlijk laten spreken, of informatie aan statische objecten toevoegen. Ook kun je lerenden vragen over objecten of situaties laten stellen.

Horecadocent Paul Laaper gebruikt bijvoorbeeld een koe met NFC-tags om koksstudenten warenkennis over rundvlees te laten bestuderen (waar komt de entrecote vandaan?). John Laskaris’ bijdrage bevat meer voorbeelden. Bijvoorbeeld van een biologiedocent die ondersteunende informatie over planten in een botanische tuin via augmented reality beschikbaar stelt. Of augmented reality om nieuwe werknemers te leren omgaan met bepaalde uitrustingen van een bedrijf. Laskaris stelt:

By linking educational content to real places, environment and object, learning becomes meaningful and processed better.

Volgens John Laskaris bevorder je hiermee de nieuwsgierigheid van lerenden. Je kunt educatieve speurtochten, puzzels of mysteries vormgeven, assessments inbedden in authentieke contexten, interactieve multimedia-objecten toevoegen aan fysieke omgevingen en locatiespecifieke informatie activeren als lerenden in de nabijheid van een object komen.

Op deze (en anderen) manieren versterkt augmented reality inderdaad de mogelijkheden om met content te interacteren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.