Basisregels voor positieve feedback (#in)

Dankzij de Harvard Business Review weblog kom ik nogal eens artikelen tegen die niet over leren en (t)e-learning gaan, maar daar wel betrekking op hebben. Secrets of Positive Feedback is daar een voorbeeld van. Douglas R. Conant is de grote basis van de Campbell Soup Company, en formuleert drie basisregels voor het geven van waardering aan medewerkers:

  • Wees persoonlijk, direct, oprecht en authentiek. Dan pas bouw je een vertrouwensrelatie. Vertel de ander over je achtergrond en je waarden. Deel met de ander.
  • Zoek voor gelegenheden om te vieren. Zoek naar activiteiten van medewerkers die het verschil voor je organisatie hebben gemaakt, en zet hen in het zonnetje (niet altijd publiekelijk, maar persoonlijk).
  • Stuur medewerkers persoonlijke berichtjes waarmee je hen laat weten dat je aandacht aan hen besteedt en waarmee je hun prestaties waardeert.

Conant typeert deze regels als een huwelijk tussen

tough-minded performance standards with tender-heartedness.

Daar waar 'medewerker' staat, kun je wat mij betreft gerust ook 'lerende' lezen. Binnen het onderwijs letten we nog steeds te vaak op fouten die worden gemaakt. Terwijl de motivatie van lerenden wordt bevorderd door vertrouwen, schouderklopjes en uitdagende (maar realiseerbare) opdrachten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.