Beperkingen en nadelen van sociale media en leren (#in)

In 7 objections to social media in learning (and answers) speelt de dikwijls provocerende Donald Clark advocaat van de duivel. Hij gaat in deze blogpost in op reële beperkingen en belemmeringen van social media voor leren in organisaties.

Zo stelt hij dat leren lang niet altijd een sociaal proces is, maar dikwijls een individuele activiteit (ik lees en verwerk zijn blogpost ook in mijn eentje). Hij schrijft ook dat de kwaliteit van user generated content vaak afhankelijk is van de hoeveelheid personen dat bijdraagt (in leersituaties is die groep vaak beperkt van omvang). En inderdaad, stelt Clark, sociale media kunnen medewerkers ook afleiden en leiden tot verspilling.

Maar de zeven beperkingen en nadelen zijn hanteerbaar te maken. Hij concludeert dan ook terecht dat sociale media niet meer te vermijden zijn binnen organisaties:

The modern executive, manager, teacher or trainer can’t really call themselves a professional without at least a knowledge of social media. You’ve got to play with this stuff to understand its virtues and vices.

You also need to understand, plan and assume its use, for there’s no way that it will not be used. Every one of your employees has a mobile which is a pipe to the outside world beyond your control.


Tegelijkertijd waarschuwt Clark ervoor om het gebruik van sociale media te ‘overhypen’, en voor kritiekloos “evangelistic groupthink“. Desalniettemin eindigt hij met de opvatting:

Social media is not the answer to every problem, but it’s a undoubtedly a useful and powerful advance in learning.


In mijn presentaties plaats ik ook altijd kanttekeningen bij het gebruik van sociale media binnen leersituaties. Al moet ik toegeven dat ik de kritiek op ‘leren als een sociaal proces’ nog nooit heb gebruikt. In tegenstelling tot Clark denk ik dat leren (vooral ook werkplekleren) steeds vaker sociaal proces wordt (complexe vraagstukken kun je niet alleen oplossen).
Maar verder heeft Clark m.i. gelijk. Het gebruik van sociale media voor leren heeft beperkingen en nadelen. Tegelijkertijd zijn deze hanteerbaar te maken, en zijn de mogelijkheden en voordelen vele malen belangrijker.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Onderzoek toont aan dat het welbevinden van een student binnen de groep soms meer bepalend is voor het leren en de resultaten, dan de docent. Dat maakt dat leren ook een deel van sociaal proces is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.