Bestaat information overload wel?

De afgelopen jaren is vaak gewaarschuwd voor de overdaad aan informatie. Een recente studie stelt volgens Shel Holtz vraagtekens bij deze “information overload, message meltdown and attention crash” die hij “overinflated hyperventilating” noemt.

Volgens Holtz zijn mensen prima in staat op basis van hun interesses hun gedrag aan te passen aan een situatie waarin zij geconfronteerd worden met grote hoeveelheden informatie. Daarnaast hebben we vandaag de dag ook de beschikking over handige tools die ons helpen met filteren en cureren.

Daarnaast is recent een onderzoek van de Northwestern University gepubliceerd waaruit blijkt dat maar weinig Amerikanen zich overdonderd voelen door de hoeveelheid informatie waarmee zij ‘overspoeld’ worden. Sterker, de meeste respondenten geven aan enthousiast en beter toegerust te voelen. Verder valt volgens Holtz op dat mensen kritischer worden op de kwaliteit van de informatie. Zo ergert men zich steeds vaker aan triviale bijdragen via sociale media.

De grotere keuzevrijheid wordt echter toegejuicht. Holtz stelt ook dat degenen die zich wel overspoeld voelen worden, over beperkte internetvaardigheden beschikken (zoals effectief zoeken en filteren). Hij stelt wel dat mensen op de werkvloer steeds vaker geconfronteerd worden met grote hoeveelheden informatie. Denk aan de hoeveelheden email. Maar volgens Holtz is ook dat hanteerbaar te maken.

Een paar opmerkingen:

  • Het onderzoek is onder een beperkte groep respondenten uitgevoerd. Het zou breder moeten worden uitgevoerd om meer algemeen geldende uitspraken te kunnen doen.
  • Er is vooral gekeken naar opvattingen van mensen, niet naar hun gedrag.
  • Werk beslaat een groot deel van het dagelijks leven van de meeste mensen. Als je je daarin overdonderd voelt met grote hoeveelheden informatie, dan zou je je toch in het algemeen ook overspoeld moeten worden.
  • Als mensen alleen informatie toe laten op basis van hun persoonlijke interesses, dan gaat dit m.i. ten koste van burgerschap. Er zijn bijvoorbeeld mensen die vooral belangstelling hebben voor voetbal, maar wel meestemmen over de samenstelling van de Tweede Kamer.
  • Tools helpen bij zoeken, filteren en cureren van informatie. Maar op dat vlak valt nog veel te verbeteren.
  • De vraag is ook of mensen hun gedrag ‘vanzelf’ aanpassen, of dat zij ondersteuning nodig hebben op het gebied van digitale vaardigheden. Ik denk zelf het laatste, en zie daar ook een belangrijke rol weggelegd voor onderwijs, leren en ontwikkelen.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.