Blended learning in het groene onderwijs

Het groene onderwijs verzorgt VMBO-opleidingen, MBO-opleidingen en Bedrijfsopleidingen. Blended learning staat ook binnen dit onderwijs hoog op de agenda. Vandaag heb ik een webinar over blended learning mogen verzorgen voor een grote groep medewerkers van CITAVERDE College dat groen onderwijs verzorgt.

Ik ben eerst begonnen met drie vragen aan de deelnemers. Vervolgens ben ik kort ingegaan op blended learning. Vervolgens ben ik stil blijven staan bij verschillende vormen van blended learning. Ontwerpcriteria bepalen hoe een blend vorm krijgt. Daarbij ben ik ingegaan op:

  • In welke mate zet je online leren in? Het groene onderwijs heeft te maken met verschillende doelgroepen en diverse opleidingen. Dat beïnvloedt het maken van keuzes.
  • Wil je begeleiding online en/of offline geven? Gesprekken waarbij emoties en non-verbale aanwijzingen een belangrijke rol spelen, lenen zich minder goed voor het online format.
  • In welke mate wil je synchroon en asynchroon online leren inzetten? Beide vormen hebben sterke en minder sterke kanten.

Niets werkt altijd. Denk bewust na over de keuzes ten aanzien van de ontwerpcriteria. Ik heb dit via twee vragen proberen te doen.

Vervolgens ben ik ingegaan op hoe je bewezen didactische principes kunt toepassen bij en met behulp van leertechnologie:

  1. Laat leerstof actief verwerken. Bijvoorbeeld binnen break out room sessies.
  2. Gebruik realistische vraagstukken als startpunt van het leren. Laat bijvoorbeeld via video de beroepspraktijk aan het woord.
  3. Activeer voorkennis. Nieuwe kennis blijft beter als deze wordt verbonden met reeds aanwezige kennis. Je kunt hiervoor vragen via een applicatie als Mentimeter gebruiken, via een applicatie als Padlet aan brainwriting doen of een podcast als advance organizer gebruiken.
  4. Gebruik toetsing als leer- en oefenstrategie. Bijvoorbeeld door een quiz te gebruiken, free recall (wat weet je nog over?) via brainwriting of door een exit ticket na afloop van een bijeenkomst in te zetten.
  5. Feedback. Ik heb eerst gevraagd hoe deelnemers nu feedback inzetten (intensiteit en type; generiek, persoonlijk).

Tenslotte ben ik kort ingegaan op hoe je leertechnologie kunt gebruiken om te investeren in de pedagogische relatie met lerenden. Laat bijvoorbeeld eens wat van je horen via een korte video.

Ik heb vandaag trouwens voor het eerst mijn slides geïmporteerd in Mentimeter (een tip via Twitter van Marco Derksen). In MS Teams -de applicatie die CITAVERDE College gebruikt voor live online sessies- heb ik vervolgens mijn browser gedeeld. Het voordeel hiervan is dat je niet hoeft te switchen tussen presentatie en Mentimeter.

Binnen MS Teams is het best een gedoe als je wilt wisselen tussen een powerpoint presentatie en je browser. Je moet het delen van de presentatie stoppen, je browser delen, dat delen stoppen en weer bij dia 1 van de presentatie starten. Of je deelt Mentimeter niet, maar dan zien deelnemers de uitslag niet.

Dit issue heb je niet als je de presentatie naar Mentimeter upload. Zorg er wel voor dat je de presentatie al eens hebt doorlopen zodat afbeeldingen uit je cache worden gehaald. Dat voorkomt vertraging.

Hieronder vind je mijn presentatie:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.