Blended learning: waarom en hoe? #hanzeblended

Wat is blended learning? Waarom zou je blended learning inzetten? En wat zijn benaderingen en modellen rond blended learning? Deze vragen kwamen aan de orde in mijn keynote tijdens een studiedag van de Hanzehogeschool over dit onderwerp.

Blended learning is eigenlijk de ‘default’ manier van leren geworden. Praktisch elke docent gebruikt namelijk in enige mate internettechnologie om leren te faciliteren. Dat bleek ook tijdens mijn presentatie. Tegelijkertijd verschilt de manier waarop docenten dat doen sterk.

De belangrijkste redenen om blended learning toe te passen, zijn:

  • De noodzaak om onderwijs meer te flexibiliseren en te personaliseren.
  • De mogelijkheid om dankzij technologie een krachtige leeromgeving te realiseren.

Bovendien blijkt blended learning tot goede leerresultaten te kunnen leiden.

Bij benaderingen en modellen ben in stil blijven staan bij:

  • Het sandwichmodel.
  • De flipped classroom.
  • Blended learning binnen de school.
  • Blended learning binnen en buiten de school.

De wijze waarop blended learning vorm krijgt, is onder meer afhankelijk van het doel dat je met blended learning nastreeft.

Ik ben geëindigd met twee voorbeelden (de zelftoets en pitches met peer review). Tijdens workshops en een markt konden de aanwezigen namelijk met veel meer voorbeelden kennis maken.

Tijdens deze presentatie heb ik ook het voorbeeld gegeven van een filmpje over de flipped classroom bij talenonderwijs. Ik heb één van de aanwezigen beloofd te linken naar dat filmpje (zo juist gedaan).

Hieronder vind je mijn presentatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.