Blockchain for education: research, products and skepsis #oeb19

Inge De Waard, Jan Renz en Ed Zabat gingen onder leiding van Ilona Buchem in op deze technologische ontwikkeling, waar we de komende jaren nog meer van gaan horen.

De panelleden begonnen met kenmerken van blockchain en toepassingen:

  • Het gaat om een combinatie van technologieën.
  • Het is een decentrale en gedistribueerde toepassing.
  • Het speelt een rol bij vertrouwen.
  • Er zijn voor toepassingen vaak andere oplossingen beschikbaar.
  • Het gaat om veiligheid en verifiëren.
  • Je kunt geen data verwijderen en het transparant monitoren. Je kunt dus wel blokjes veranderen door nieuwe blokken toe te voegen en aan te geven wat is veranderd.
  • Je bent eigenaar van je identiteit.

Jan Renz

Blockchains worden gebruikt voor certificering. Er wordt nogal gerommeld met certificaten. PDF-bestanden worden veranderd. Of wat als een platform waar certificaten staan, verdwijnt. In Australië is dat onlangs gebeurd. Je kunt dan je certificaten niet meer verifiëren. Universiteiten zijn vaak veel tijd kwijt aan administratie rond certificaten van oud-studenten.

Je kunt nu certificaten leesbaar maken door machines en je kunt certificaten volgens standaarden metadateren. Academische instituten (zoals TU Delft en MIT) kijken nu naar een manier waarop certificaten geverifieerd kunnen worden, zonder de oorspronkelijke verstrekker lastig te vallen. Daarvoor gebruiken ze open standaarden.

Inge de Waard

Je kunt deze technologie o.a. gebruiken voor het combineren van micro-credentials. Er is wel scepsis ten aanzien van de blockchain-technologieën. Kan de ‘man in de middle’ data manipuleren? Hoe ontwikkelt deze technologie zich?

Inge de Waard waarschuwde ervoor om het belang van blockchain voor onderwijs niet te overdrijven. Zij gebruikt blockchain bij een skills engine. Zij proberen daarbij bekwaamheden te matchen met cursussen. Blockchain heeft daarbij voor- en nadelen. Je kunt blockchain bijvoorbeeld gebruiken voor het valideren van formeel en ook informeel leren (bijv. ik verklaar dat persoon x goed is in samenwerken), en voor het valideren van ‘hard skills’ en ‘soft skills’. Je kunt alle bekwaamheden die je hebt inzichtelijk maken. Ook kun je bekwaamheden vastleggen die verder gaan dan wat diploma’s vastleggen.

Nadelen zijn: het grote energieverbruik (is afhankelijk van de gebruikte technologie), de moeizame start van een chain, het gebrek aan open standaarden, weten we wel of het werkt? Kan blockchain niet ook worden misbruikt voor valse certificaten? Is sprake van ‘veiligheid van leren? Is de technologie de investeringen waard? Wat doe je als je je toegang -je key- tot blockchain verliest (daar zijn ook oplossingen voor)?

Ed Zabat (VERIF-Y)

Hij wees op voorbeelden van datalekken. Terwijl privacy voor de eindgebruiker zo belangrijk is. Gebruikers zouden meer eigenaar moeten worden van hun eigen data. Organisaties moeten bijvoorbeeld gebruikers authenticeren, maar mogen geen data vastleggen. Ze zouden data die gebruikers toegankelijk maken alleen valideren. Daar gebruikt VERIF-Y blockchain voor. Zabat ging vervolgens in op het systeem dat ze hiervoor gebruiken. Via een Credential Wallet geeft de gebruiker dan toegang tot de blockchain.

Universiteiten uploaden certificaten, gebruikers verifiëren dat en beslissen wie hier toegang toe krijgt. Gebruikers zijn daarbij de eigenaar.

Belangstelling om de gratis Nationale Blockchain Cursus te volgen?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.