Britse onderwijsminister roept op tot onderwijsinnovatie

De Britse conservatieve onderwijsminister, Michael Gove, heeft het onderwijs onlangs opgeroepen op het gebied van didactiek een andere koers te gaan varen, en daarbij meer en anders gebruik te maken van technologie.

Gove sprak tijdens de opening van de BETT, de grote beurs over ICT in het onderwijs die jaarlijks in London georganiseerd wordt. Gove verbaasde zich erover dat de wijze waarop onderwijs verzorgd wordt, door de eeuwen heen relatief weinig is veranderd. Gove pleitte onder meer voor het gebruik van games en simulaties, en voor een ander curriculum op het gebied van ICT (met meer vrijheid voor scholen om dit curriculum vorm te geven).

In zijn speech brak Michael Gove ook een lans voor meer creativiteit en samenwerkend leren, en voor intensivering van de professionele ontwikkeling van docenten op het gebied van ICT in het onderwijs. De Britse onderwijsminister wil ook dat het onderwijs meer gebruik gaat maken van open educational resources.

Opvallend is dat deze vertegenwoordiger van de conservatief-democratische regering veel positieve reacties heeft gekregen van linkse edubloggers zoals Graham Attwell. Volgens Attwell denkt Gove dat ICT de volgende bijdrage kan leveren aan het onderwijs:

  • Disseminate knowledge incredibly widely.
  • Change the way teachers teach, with adaptive software personalising learning.
  • Allow teachers to assess pupils in more complex and sophisticated ways.

Graham noemt de toespraak ’te mooi om waar te zijn’, maar is vooral ook benieuwd naar de invoering van deze ideeën (inclusief ondersteuning en financiering). Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Daar gaat het inderdaad om. Desalniettemin zou ik van onze onderwijsminister een dergelijke perspectief willen horen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.