Carmel conferentie ICT en onderwijs

De expertgroep ICT van de Stichting Carmel organiseerde vandaag een conferentie over ICT en onderwijs. Ik mocht hier drie keer een workshop verzorgen over social software en leren, en aan het slot in een forum zitten.

De dag vond plaats in het Dominicanenklooster in Huissen. Een aparte locatie voor een congres, vlak bij de dijk. De prior van de orde lichtte toe dat het klooster nu vooral wordt gebruikt voor studiedoeleinden. Dit past volgens hem bij deze orde die bekend staan om hun beschouwende en kritische houding.

CvB-lid Ton Thomassen, portefeuillehouder ICT, schetste een beeld van de invloed van technologische ontwikkelingen op de samenleving. Ook relativeerde hij aan de hand van voorbeelden de waarde van voorspellingen op het gebied van technologie. Voorspellingen, die één ding gemeen hebben: de voorspellers hebben de invloed van ICT schromelijk onderschat.

Thomassen refereerde daarbij ook aan de recente inaugurale reden van hoogleraar Gerard van Oortmerssen over "Darwin en het internet". Van Ootmerssen stelt hierin volgens het CvB-lid onder meer dat de ICT revolutie een herbezinning van waarden vereist. Hij pleit daarbij voor investeringen en hervormingen in onderwijs en onderzoek. Hier zullen dan ook niet-technologische, wetenschappelijke en ethische aspecten deel van uit moeten maken.

Volgens Ton Thomassen wordt ICT weliswaar binnen het onderwijs gebruikt, maar we kijken onvoldoende hoe we ICT bij het leren gebruiken of zouden kunnen gebruiken. Hij onderstreepte het belang van leiderschap hierbij en pleitte voor het gebruik van kenniskringen binnen de stichting, die gebruik maken ICT voor kennisdeling. Daarnaast gaf hij aan dat de behoefte aan informatiemanagement binnen de organisatie toe zal nemen, terwijl de behoefte aan technische ondersteuning op termijn verminderen zal.

De keynote van deze ochtend werd verzorgd door Frans Schouwenburg van Stichting Kennisnet.

IMG_0088

In vogelvlucht liet hij een aantal ontwikkelingen de revue passeren die het onderwijs op niet al te lange termijn zullen raken. Dankzij ICT zijn we altijd en overal met elkaar verbonden. Er is sprake van al om aanwezige kennis, waardoor experts hun 'kennismonopolie' kwijt dreigen te raken (denk aan patiënten die beter voorbereid naar het spreekuur van een huisarts komen). En dankzij twitteraars ('tweeps') worden we geinformeerd over politieke ontwikkelingen in Teheran.

De wereld verandert, maar verandert het voortgezet onderwijs ook? Het lijkt er op -zo interpreteer ik de boodschap van Frans- dat het onderwijs onvoldoende de noodzaak voelt om te veranderen. Nederland wil in 2015 in de top 5 van landen met de grootste concurrentiekracht staan. Maar is het voortgezet onderwijs daar mee bezig? In Singapore schreeuwt de ambitie van onderwijsinstellingen letterlijk van de muur. Een land als Schotland heeft onlangs een curriculum for excellence gelanceerd. Maar hebben Nederlandse scholen wel voldoende ambitie? We worden gedwongen om creatiever naar de inzet van schaarser wordende leraren gaan kijken. ICT kan daarbij helpen. Maar kijken we daar naar?

Verandering is volgens Schouwenburg dus noodzakelijk, maar hij pleitte er wel voor dat veranderingsprocessen gepaard moeten gaan met onderzoek. Want er bestaan ook een hoop mythes, bijvoorbeeld over over het gebruik van ICT door jongeren. Frans liet zien dat jongeren heel divers gebruik maken van ICT. Maar 9% van de jongeren is bijvoorbeeld een fanatiek gamer.

Daarnaast gaf hij voorbeelden van het rendement van het gebruik van ICT bij taal en wiskunde. Als je beperkt gebruik maakt van ICT, dan verbeteren de resultaten. Maak je uitsluitend gebruik van ICT, dan kelderen resultaten bij taal en wiskunde. Hierbij moet overigens wel aangegeven worden dat hierbij niet is gekeken naar de relatie tussen technologie-didactiek-content.

Frans Schouwenburg ging ook in op Vier in Balans, en op het belang om te denken in leermiddelen en niet in methodes. Denken in leermiddelen geeft meer vrijheid en flexibiliteit, en sluit daardoor beter aan bij onderwijs waarbij sprake is van meer maatwerk. Hij gaf daarbij aan dat er drie manieren zijn om aan leermiddelen te komen:

  • Kopen van modulaire materialen. Uitgevers richten zich bijvoorbeeld meer op het arrangeren van leermaterialen.
  • Ontwikkelen van leermiddelen (o.a. Onderwijsvernieuwingscoöperatie of digilessenvo.nl).
  • Bundelen: innovatieplatform (VO-content.nl, en Wikiwijs.

Schouwenburg gaf daarbij ook aan dat het voortgezet onderwijs al langer bezig is met het bundelen van leermiddelen (via VO-Content.nl). Wikiwijs viel deze mensen dan ook koud op het dak. Kennisnet kijkt hoe bestaande initiatieven kunnen worden ingebed binnen Wikiwijs, waarbij het onderwijsveld zich eigenaar kan gaan voelen van dit initiatief. Een goede zaak, lijkt me.

Carmel

View more presentations from allfrans.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.