- De leerling start de chatbot op. De leerling krijgt eerst een vraag of de leerling wil weten hoe de chatbot werk. Daarna kan de leerling een vraag formuleren of een lijstje met onderwerpen getoond krijgen.
- De leerling krijgt een korte toelichting bij een vraag of onderwerp en/of eventueel aanvullende onderwerpen gepresenteerd. Voorbeeld: ‘hoe moet ik leren voor geschiedenis?’ kent onder meer als vervolgoptie: ‘hoe moet ik samenvatten?’
- Bij uitgebreide toelichtingen wordt bijvoorbeeld gevraagd of de leerling meer wil weten. Lange toelichtingen zijn dus opgeknipt.
- Als een leerling een vraag stelt, die niet te maken heeft met het onderwerp, dan zoekt de chatbot naar antwoorden op eerder door leerlingen gestelde (relevante) vragen.
- De chatbot is ook in staat om een begrippentest af te nemen. Je kiest een hoofdstuk uit de methode. Vervolgens krijg je een definitie te zien. Plus een lijstje met begrippen. Bij een fout antwoord krijg je feedback.
- De chatbot houdt rekening met varianten op bepaalde uitdrukkingen. Op de vraag “Wil je nog een begrip proberen?” Kun je bijvoorbeeld ‘ja’, ’Sure’, ‘Yep’ of ‘zeker’ invullen. De chatbot kan tot op zekere hoogte ook met taalfouten omgaan.
Deze toepassing kan worden gebruikt terwijl de leerling thuis leert, of in de klas. Leerlingen krijgen ‘just in time’ een antwoord. De leerling hoeft dan niet te wachten op de docent om een vraag beantwoord te krijgen. Docenten worden ook ontlast omdat veel gestelde vragen automatisch beantwoord kunnen worden.
Verder sluit deze werkwijze aan op de neiging van veel mensen -niet alleen jongeren- om antwoorden op vragen niet op te zoeken in een document, maar om de vragen te stellen aan iemand die mogelijk een antwoord heeft.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie