Competent City afgesloten met Hoe het leren stroomt (#in #compcit)

Dit is mijn laatste blogpost over het congres Competent City. Ik geef een algemene impressie en verwijs ook als samenvatting naar eerdere bijdragen. 

Over het debat over social media in het mbo zal ik niet uitgebreid bloggen. Ik zat zelf in het discussiepanel, en vindt dat anderen hier maar uitgebreid op moeten reflecteren. Het viel me wel op dat het echte vuurwerk ontbrak. Daarvoor waren de panelleden waarschijnlijk te veel uit één hoek afkomstig. Als tip neem ik mee: de opzet van een webcare team voor de eigen organisatie.

Het afsluitende politieke debat heb ik eveneens gemist. Te lang blijven kletsen, en te weinig hooggespannen verwachtingen van een dergelijk debat.

De rest van de inhoud van Competent City vond ik de moeite waard. Goed: het is vooral een 'mooi weer verhaal' waarbij de voorzitter van de MBO Raad en de demissionair staatssecretaris van onderwijs elkaar's nieren bij de opening zeker niet proefden.

De keynote van Ben Tiggelaar was vooral qua stijl goed gebracht, de inhoudelijke boodschap bekend. Het inspiratiecollege over talentmanagement kende verschillende interessante invalshoeken. Het beeld dat de spreekster van de toekomstige context van het onderwijs schetste, kwam echter niet echt overeen met de werkelijkheid (wat de nodige, onbedoelde, discussie opriep).

De door mij bezochte workshop over de invoering van procesgestuurd leren binnen het mbo vond ik vooral illustratief voor de ontwikkeling van competentiegericht leren (eerst vallen, daarna opstaan). De leerlinggerichtheid van de sprekers was mooi om te zien.

Ik heb daarnet ook veel tweets gelezen, die over dit congres gaan (#compcit). Ook heeft de organisatie heel wat blog posts geplaatst. Van enkele Edubloggers (zoals Trendmatcher en Wauwel) verwacht ik nog bijdragen.

Bij het verlaten van de Reehorst kregen we nog onder andere het boek "Hoe het leren stroomt" van Maarten Kleijne en Liliane van Lier van SARV. Het boek borduurt voort op de "generatie Einstein", en is vooral gebaseerd op gesprekken (en niet op onderzoek). Zeer kritisch lezen, dus, voordat hele volksstammen uit het mbo weer klakkeloos achter een idee aanlopen (en het communicatiebureau als doelbewuste spin off weer tal van opdrachten binnen weet te halen). Ik heb mij eerder kritisch over SARV uitgelaten (ook in deze impressie).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Wilfred, een bijdrage van mijn kant zit nog in de pen, en zal voornamelijk gaan over het boek “Hoe het leren stroomt”, waarvan ik vanochtend tijdens het ontbijt de inleiding met een gevoel van toenemende ontreddering en onbehagen heb doorgelezen. Daarna moest ik even rustig gaan zitten en wat bijkomen. De rest komt dus nog, maar pas wanneer ik voldoende van het boek gelezen heb om een zinnig oordeel te vellen! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.