Competenties stromen in een bedding van kennis (#in)

Onlangs verscheen onder de vlag van MBO 2010 de publicatie Competenties stromen in een bedding van kennis. Het bureau SARV had de opdracht gekregen om opvattingen van jongeren met betrekking tot competentiegericht leren in kaart te brengen.

Veel nieuwe informatie hierover bevat de publicatie niet. Jongeren staan op zich positief tegenover competentiegericht leren, maar hebben vaak kritiek op de uitvoering ervan (zoals gebrekkige ICT-faciliteiten, onduidelijke beoordelingen en krakkemikkige roosters). Jongeren willen liever een gewoon cijfer dan een "vage beoordeling zoals 'voldoende'" (geen wonder als je je hele leven lang zo beoordeeld bent). Zij zijn positief als de opleiding goed is opgebouwd en als gemotiveerde, betrokken, onderwijsgevenden werken met kwalitatief goed materiaal. Goed onderwijs wordt dan bepaald door factoren als:

  • Open communicatie tussen leerlingen en onderwijsgevenden.
  • Duidelijke structuur.
  • Voorbeeldfunctie van de onderwijsgevende.
  • Ruimte voor de mens achter de beroepsbeoefenaar.

Wie overigens denkt dat de auteurs zich beperken tot opvattingen over competentiegericht leren, komt bedrogen uit. Zij gaan ook uitgebreid in op 'de jongeren'. Net als de auteurs van de Generatie Einstein generaliseren zij daarbij behoorlijk (ik kan ook geen verwijzing naar onderzoek ontdekken). De publicatie bevat ook feitelijke onjuistheden. Er zijn bijvoorbeeld niet meer websites dan er mensen zijn, wel web-pagina's. Ook geven de auteurs aan dat er een verband bestaat tussen roosterwijzigingen en een verstoord ontwikkelingsproces van jongeren (p. 17). Nou ja!

Toch staat er lezenswaardige onderdelen in het rapport. Ik denk daarbij aan de wijze waarop jongeren met informatie omgaan (is onderzoek gedaan naar deze 'delete functie'?) en naar het belang dat jongeren hechten aan authenticiteit (is inderdaad onderzocht). Ook geeft men terecht aan dat het ontsluiten van lesstof en mededelingen via een elektronische leeromgeving, er nog niet automatisch voor zorgt dat leerprocessen ook daadwerkelijk plaatsvinden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.