Corporate learning: van push naar pull

Josh Bersin meent dat de tijd rijp is om corporate learning op een andere manier te organiseren. Meer verantwoordelijkheid voor het eigen leren, meer leiderschap en een andere leercultuur zijn daarbij kernwoorden.

In Corporate Learning Redefined beschrijft hij dat training binnen bedrijven vaak ongestructureerd plaats vindt, en tot mindere resultaten leidt dan verwacht of dat niet duidelijk is tot welke resultaten het heeft geleid. En dat terwijl we wereldwijd 130 miljard dollar besteden aan training. Meer leiderschap en structuur zijn dan de eerste stappen naar de volgende generatie 'leren en ontwikkelen'.

Daarbij zouden medewerkers veel meer zelfverantwoordelijkheid moeten krijgen en nemen voor de eigen ontwikkeling (Do It Yourselves). Veel afdelingen Leren & Ontwikkelen hanteren een 'push-model' waarbij zij leeractiviteiten en content op gezette tijden aanbieden. Wat nodig is dat medewerkers continu en snel in staat zijn te leren als zij dat willen en nodig hebben. Zij nemen het initiatief -'pull'- om informatie te zoeken, kennis te ontwikkelen en te delen.

Dat wordt mede veroorzaakt doordat hun werk complexer, veranderlijker en kennisintensiever is geworden. Veel bedrijven zijn dan ook bezig om leren te individualiseren en medewerkers de beschikking te geven over tools waarmee zij kennis kunnen delen en met elkaar kunnen leren. De verhouding tussen werkgever en werknemer verandert daarbij ook:

Companies no longer provide employees a lifetime career. Instead, they offer “tours of duty”—assignments for a period of time that gives employees new skills, education, and a set of experiences that provide benefits over a lifetime.

Afdelingen Leren & Ontwikkelen worden daarbij meer facilitators van het leren en curators van content. Volgens Bersin's onderzoek vormt deze 'pull leercultuur' één van de belangrijkste factoren die het succes van een bedrijf bepalen.

Hij illustreert dit met een aantal voorbeelden. Bijvoorbeeld van een Canadees telecombedrijf dat de betrokkenheid van medewerkers bij het bedrijf drastisch heeft verbeterd door een mix van formeel, informeel en sociaal leren in te zetten, en door een nieuwe filosofie ten aanzien van leren in te voeren waarbij medewerkers meer zelfverantwoordelijkheid voor leren kregen.

Bersin eindigt zijn bijdrage met enkele tips voor bedrijven om een start te maken met een nieuwe leercultuur:

  • Rationaliseer trainingen. Haal de stofkam door je trainingen. Zorg dat je weet waar je budget aan wordt uitgegeven.
  • Herontwerp de rollen bij training. In feite pleit Bersin hierbij voor de implementatie van social learning en samenwerkend leren (hij geeft niet aan wat de verschillen hiertussen zijn).
  • Maak gebruik van curators van content.
  • Standaardiseer, vereenvoudig en integreer leertechnologie. Hij pleit onder meer voor één portaal.
  • Houd je leercultuur kritisch tegen het licht.

Bersin's argumentatie is af en toe wat kort door de bocht (bijvoorbeeld over halfwaarde tijd van vaardigheden of over de Generation X), maar de kern van zijn verhaal staat m.i. ferm overeind, waarbij zijn voorbeelden illustratief zijn voor de boodschap.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.