Daar gaan we weer: terugblikken en vooruitblikken

Het einde van het jaar nadert. Dus is het weer de tijd van voorspellingen en vooruitblikken op het gebied van ICT en leren.

Crystal Ball
Foto: Jennuine Captures

Ryan Tracey blikt terug door na te gaan over welke onderwerpen hij het meeste heeft geblogd. In feite gaat het daarbij om drie thema’s:

  1. Massive Open Online Courses
  2. Open badges
  3. Innovatie van leren dankzij technologie (hij noemt dat The future of e-learning).

Daarnaast noemt hij nog de categorie “Miscellaneous”.

Justin Ferriman durft nu al vooruit te blikken naar het jaar 2014. Hij verwacht op de eerste plaats dat de MOOC Madness zal doorzetten, ook al zullen er ook belangrijke veranderingen op dit terrein te verwachten zijn. Denk daarbij aan consolidatie en het verdwijnen van platforms. Dit is bepaald geen gedurfde voorspelling als je de beweging rond MOOCs van de afgelopen maanden volgt.
Op de tweede plaats verwacht Ferriman veel van Tin Can en de learning record store. Ik ben ook nieuwsgierig naar deze ontwikkeling. Wordt het de opvolger van SCORM of maakt ook deze ‘standaard in de dop’ de verwachtingen niet waar?
Op de laatste plaats noemt Ferriman gamification, en dan in het bijzonder open badges. Deze hebben een relatie met Tin Can en vormen een uiting van beloning van gedrag. Ik vraag me echter af of ze een voldoende beeld geven van wat geleerd wordt. Leren vindt immers ook buiten systemen plaats.

De meest originele terugblik is van Audrey Watters. Sinds 18 november blikt zij al terug op Top Ed-Tech Trends of 2013. Lees vooral haar bijdrage over ‘zombie ideas‘: op het gebied van e-learning poneren we keer op keer opvattingen die hardnekkig standhouden, ook al is bewezen dat ze onjuist zijn.

Ik doe zelf niet aan voorspellingen. Voorspellingen zijn of voorspelbaar, of hebben een hoog ‘hype’-gehalte. Ik vind het belangrijker om te kijken naar patronen en trends. Daarom geef ik meer om terugblikken. Je moet er echter voor waken dat vooral vanuit één perspectief te doen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.