De complexe relatie tussen sociale media en productiviteit

Vanochtend ben ik twee bijdragen tegengekomen die illustreren dat sprake is van een complexe relatie tussen sociale media en productiviteit (zoals leerresultaten). Bewustzijn, attitude en gedrag spelen hierbij een belangrijke rol.

05d7ef96b49266df0e8dd592_150_social-mediaJustine Pardoen staat stil bij nieuw onderzoek naar de relatie tussen het gebruik van sociale media en schoolresultaten. Zij concludeert dat het niet alleen onmogelijk is om meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren -en dat gebruik van bijvoorbeeld Facebook tijdens huiswerk dus ten koste gaat van de kwaliteit van het werk- maar dat intensief gebruik van sociale media ook ten koste gaat van slaap. Weinig slaap heeft vervolgens invloed op het humeur en op de motivatie om te leren. Daardoor laten jongeren zich sneller afleiden, enzovoorts.

Volgens haar is er ook goed nieuws:

  • Digitaal vaardige lerenden zijn minder geneigd zich te laten afleiden.
  • Functioneel gebruik van sociale media (bijvoorbeeld samenwerken aan een opdracht via sociale media) kan leiden tot goede leerprestaties.

Esther Schop haalt in een niet publiek toegankelijk artikel in de Automatiserings Gids een onderzoek van McKinsey aan waaruit blijkt dat het gebruik van sociale media op de werkvloer kan leiden tot een toename van de productiviteit van 20-25%. Ook hierbij gaat het om toepassingen die samenwerking faciliteren, en waarbij sprake is van een duidelijke bijdrage aan bedrijfsdoelstellingen. Daarbij moet je niet alleen denken aan communicatiefaciliteiten, maar ook om functionaliteiten voor planning, urenregistratie, competentiemanagement, projectmanagement en kennisdeling.

Schop stelt ook dat sociale media het inefficiënte medium e-mail kunnen vervangen, of de efficiëntie van e-mail kunnen verbeteren door e-mails automatisch te koppelen aan actuele projecten. Belangrijke principes zijn verder:

  • Het bundelen van berichten via tags (tbv effectiever filteren).
  • Het structureren van berichten op basis van een tijdlijn.
  • Het tijd- en plaatsonafhankelijk toegang hebben tot data, vanaf elk apparaat.
  • Crowdsourcing op basis van tijd: waar willen medewerkers hun tijd in investeren?
  • Formeren van tijdelijke teams.

Als de toegevoegde waarde zichtbaar is, neemt ook het draagvlak bij het management toe om te investeren in deze technologieën.

Schop wijst tenslotte ook op het risico op afleiding en niet-functioneel gebruik van dergelijke media.

Op basis van deze bijdragen kun je m.i. weer concluderen dat sociale media een positieve invloed kunnen hebben op de productiviteit binnen en buiten het onderwijs, mits

  • we ons bewust zijn van de risico’s, beperkingen en mogelijkheden van sociale media,
  • we in staat zijn om ons te focussen (ik gebruik daarvoor sinds een maand of twee de applicatie Focus),
  • we over digitale vaardigheden beschikken waardoor we in staat zijn om sociale media functioneel en efficiënt te gebruiken (zoals het effectief gebruik maken van tags),
  • we een duidelijke scheiding aan kunnen brengen tussen de verschillende toepassingen van sociale media (privé en functioneel),
  • we in staat zijn sociale media selectief te gebruiken, zodat we voldoende tijd hebben om te slapen.

Volgens kunnen we niet vroeg genoeg beginnen om jongeren hier bewust van te maken, en in te bekwamen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.