De disruptieve potentie van de Khan Academy

David Andrade is één van de criticasters van de populaire Khan Academy. Volgens Andrade is dit initiatief een voorbeeld van slechte didactiek, en is het geen voorbeeld van onderwijsinnovatie. Andrade heeft echter een te beperkte kijk op de Khan Academy.

Andrade schrijft dat de video’s saai zijn, en dat er geen interactie mogelijk is. Via stappenplannen leer je een probleem oplossen, maar je leert volgens Andrade niets over de theorie achter het probleem.

Videos, whether shown in class or watched at home should show and explore something that the student can not see in class. Virtual field trips, animations that explain a concept, etc. are effective videos. Videos of lectures are not effective and should not be thought of as effective education reform.
Khan Academy is not education reform and it is nothing special or new. It is actually bad pedagogy. Learning needs to be interactive and student centered. Video lectures are neither.

Pierre Gorissen deelt de mening van David Andrade dat de Khan Academy niet het beste is dat het onderwijs sinds lange tijd is overkomen, maar meent tegelijkertijd dat alle kleine beetjes helpen (je steekt altijd wat op van het kijken van video’s).

Waar beide auteurs echter geen oog voor lijken te hebben, is dat de Khan Academy veel meer is dan een verzameling video’s. Sal Khan is daar wel mee begonnen. Maar inmiddels bevat de Khan Academy ook andere functionaliteiten:

  • Je kunt commentaar leveren op video’s, en discussiëren. Er is volgens mij sprake van meer interactie dan binnen menig elektronische leeromgeving.
  • De Khan Academy bevat oefeningen met spelelementen (zoals badges en levels) en instructievideo’s.
  • Je kunt je eigen voortgang volgen.
  • Je kunt gebruik maken van coaches.
  • Er is een aparte bron voor docenten.

Natuurlijk kan de Khan Academy verder worden verbeterd. Het aantal oefeningen valt op dit moment nog in het niet bij het aantal video’s. Er zou ook een sterkere koppeling kunnen worden aangebracht tussen video’s en oefeningen.

Volgens mij is het op dit moment echter belangrijker om te kijken naar de potentie van de Khan Academy, dan naar de huidige status. Als de Khan Academy verder gaat investeren in coachingsmogelijkheden en oefeningen/opdrachten gekoppeld aan video’s, dan kan dit initiatef in combinatie met aparte beoordelingsinstituten wel degelijk fungeren als een disruptieve onderwijsvernieuwing.

Via Stephen Downes

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.