De ELO kan in de prullenbak, of… #cviov

Elektronische leeromgevingen (ELO) zijn vaak te beperkt en gesloten om alle leer- en werkprocessen binnen een MBO-instelling te faciliteren. Anderzijds hebben docenten en lerenden vaak eenvoudige wensen, terwijl ELO’s leerfunctionaliteiten bevatten die niet worden gebruikt. Portalsoftware is veel geschikter voor het ondersteunen van relevante leer- en werkprocessen, onder meer doordat je applicaties via één centraal portaal op een eenvoudige manier kunt ontsluiten en er informatie kunt ordenen. Dat was de centrale boodschap van Rob Smit en Rob Nijssen van het Nova College.

De sprekers gingen tijdens dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT in op de vraag of de elektronische leeromgeving (ELO) niet de prullenbak in kan. Rob Smit gebruikte een aantal tweets om het onderwerp in te leiden. Het onderwijs kan technologische ontwikkelingen niet bijbenen. Daarnaast hebben docenten en lerenden ordening nodig. Dat kan in een ELO. Een ELO geeft docenten houvast. Verder is online samenwerking gebaat bij open systemen. Een ELO is wat dat betreft erg gesloten. Tegelijkertijd bevat een ELO functionaliteiten waar met name docenten geen behoefte aan blijken te hebben. Het Nova College is daarom bezig een digitale leer- en werkomgeving in te richten.

Het Nova College is daarom gestopt met Blackboard en overgestapt op Sharepoint. Zij hebben dus afscheid genomen van de elektronische leeromgeving, en een portalomgeving geadopteerd. Blackboard werd immers vooral gebruikt om documenten te ontsluiten. Binnen Sharepoint heeft men ook andere functionaliteiten ontwikkeld. Daar is men inmiddels zes jaar mee bezig.

Alle applicaties worden ook ontsloten via Sharepoint, zodat docenten en lerenden te maken hebben met maar één interface. Er zijn eigen webparts ontwikkeld, net als koppelingen met back officesystemen (HR-systeem, Magister, etc). Daardoor werd ook de informatie in die back officesystemen transparant, en werd duidelijk wat niet klopte. Ook zijn 180 teamsites in gebruik.

Via het portaal wordt ook de cijferadministratie toegankelijk gemaakt, worden documentenworkflows gebruikt en beschikt het management over een dashboard met managementinformatie. Het is inmiddels ook mogelijk om derden (zoals bedrijven) toegang te geven tot onderdelen van de portal. De omgeving (ook de website) is toegankelijk via mobiele technologie. Het Nova College heeft ook een webpart ontwikkeld, dat een verbeterd proces van ziekmelden ondersteunt.

In de portal hebben cursisten en medewerkers op basis van hun profiel een persoonlijke site. De eigen cijfers en mail zijn daar bijvoorbeeld te bekijken, net als de teamsites waarvan je lid bent. Je kunt daar ook via een eigen ontwikkelde webpart opdrachten (bestanden) inleveren bij docenten (drop box functionaliteit). Als een docent een document heeft beoordeeld, moet h/zij het cijfer nog handmatig invoeren binnen Magister. De portalomgeving bevat dus ELO-faciliteiten, die nog verder worden uitgebreid (onder meer door Microsoft, de ontwikkelaar van Sharepoint).

Voor het Nova College kan de ELO dus inderdaad de prullenbak in. Zij gebruiken hun portal echter ook voor het leren. Overigens is mijn ervaring dat een ELO als Fronter ook eigenschappen van een portal heeft (zoals een gepersonaliseerde site).

 

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. Je zult als docent jaren met een elektronische leeromgeving hebben gewerkt, die vervolgens de prullenbak in gaat. Wat een vreselijk verhaal!

    Zijn ze bij Nova College wel op de hoogte van de mogelijkheden van Blackboard?
    Hoezo geen portal functie?
    Dropbox? Blackboard heeft ‘dropbox’ al jaren geleden in de prullenbak gegooid en vervangen door iets veel beters.

    Zes jaar werken aan Sharepoint? Wat een geld heeft dat gekost. Zonde.

  2. Eus,

    Wij zijn bij het Nova wel degelijk op de hoogte van de mogelijkheden van BB en ander Elo systemen. De conclusie is dat er niet of nauwelijks vraag is naar de ruime mogelijkheden van BB en andere ELO’s, in elk geval niet bij het Nova College. De wensen die er wel zijn kunnen we uitstekend beantwoorden met Sharepoint. Daar hebben we ook geen 6 jaar over gedaan, maar 6 maanden waren ruim voldoende om de gehele BB content over te zetten naar onze Portal omgeving. Dat bespaart nu al jaren in elk geval ruim 100.000 euro per jaar. Lijkt me ook een overweging. Verder vond ik op jouw site nog een aardig stukje, wat aansluit bij mijn mening, Onderstaande tekst heb ik even van jouw site gekopieerd.

    Hoewel ik als ‘early adopter’ overtuigd ben dat het onderwijs met Blackboard attractiever en efficiënter wordt, maak ik toch te weinig gebruik van elektronische opdrachten en elektronische toetsen. Veel collega’s om mij heen maken nauwelijks gebruik van Blackboard. Ook de Onderwijsraad constateert dat er een steeds grotere kloof is tussen de mogelijkheden van ict en de daadwerkelijke benutting door docenten

    Daarom, denk nog eens na, de ICT wereld verandert snel en de mogelijkheden dus ook.
    Wellicht ben ik jouw markt aan het ondermijnen, maar blijf wel een beetje objectief, dat lijkt me wel zo gezond als Van Hove Onderwijsadvies.

    vr gr Rob Smit

  3. @Rob,

    Ik sta 30 lessen per week voor de klas en maak gebruik van Blackboard. Ik zou het vreselijk vinden als al mijn elektronische lessen de prullenbak in moeten.

    Je kunt je afvragen waarom docenten op het NOVA College onvoldoende gebruik maken van Blackboard?
    Ik geef onder andere les op een ROC met Blackboard, Eduroam (wifi) en leerlingen die een eigen laptop hebben. Maar ondanks deze optimale omstandigheden wordt er nog steeds niet optimaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden van Blackboard.

    Er blijft nog maar een oorzaak over voor het achterblijven van ICT in het onderwijs: docenten hebben onvoldoende tijd voor Blackboard.
    Als een docent 30 lessen per week (of meer) voor de klas staat kun je niet verwachten dat een docent werkt aan zijn professionaliteit, kun je niet verwachten dat een docent werkt aan innovatie, kun je niet verwachten dat een docent inspirerende en uitdagende opdrachten ontwikkelt.

    In Finland hebben ze dat al lang geleden ontdekt. Daar geeft een docent 3 à 4 lessen per dag, zodat een docent kan werken aan zijn professionaliteit en aan de vernieuwing van het onderwijs. Finland heeft het beste onderwijs van Europa!

    Op ROC’s is het niet ongewoon dat docenten 7 lessen per dag voor de klas staan 🙁

    p.s. Het citaat dat je aanhaalt stamt uit 2009. Sinds die tijd is er veel veranderd: Eduroam + BYOD. En mijn ‘markt’ is lesgeven 🙂

  4. Veel van wat Rob en Rob hebben getoond, kan ook met Fronter. Maar niet alles.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.