De gevolgen van kunstmatige intelligentie, people-powered-innovation en grootschalig surveilleren #OEB15

Over nog geen drie weken gaat de Online Educa Berlijn van start. Daarbij valt op dat de organisatie ook veel ruimte heeft ingeruimd om naar de impact van (leer)technologie op zaken als werkgelegenheid, innovatie en leerprocessen.

Online Educa BerlijnHoogleraar Toby Walsh zal betogen dat artificiële intelligentie wel degelijk ten koste kan gaan van de werkgelegenheid van docenten. Vaak wordt aangenomen dat een groot deel van het werk van docenten niet vervangen kan worden door een computer. Voor Walsh is dat maar de vraag. Computers zijn steeds beter in staat om bijvoorbeeld menselijke psychologie te begrijpen, en lerenden te motiveren.

David Price gaat in op de vraag of mensen dankzij technologie niet steeds beter in staat zijn om instituties te bestrijden. Hij noemt dat “people-powered innovation”. Dankzij ICT, mogelijkheden om te netwerken en openheid zijn mensen steeds beter in staat om zelf antwoorden op vragen te vinden, waardoor zij geen intermediair meer nodig hebben tussen expertkennis en de leek. Dit proces wordt disintermediation genoemd:

Simply put, disintermediation is the process of cutting out the middleman, no longer needing “the doctor to tell us what is wrong with us, the salesperson to tell us which product to buy, or the educator to tell us the answer.”

Doorbraken, bijvoorbeeld op het gebied van de gezondheidszorg, worden dan vaker bereikt door individuen (de professional-amateur). Uiteraard heeft dit ook gevolgen de wijze waarop arbeidsorganisaties gestructureerd zullen worden.

Activist en journalist Cory Doctorow bespreekt de vraag hoe we kunnen voorkomen dat het Internet der Dingen een instrument wordt dat misbruikt wordt voor grootschalig surveilleren. Binnen het onderwijs kunnen scholen monitoren wat leerlingen op laptops doen. Via learning analytics verzamelen en analyseren we grote hoeveelheden data over hoe lerenden leren. Volgens Doctorow kan dit ook leiden tot ander gedrag, zoals het vermijden van fouten. Het is volgens hem de vraag of dit het leerproces ten goede komt. Volgens hem is het bemoedigend om te zien dat Snowden niet alleen techneuten zich meer druk maken over online privacy.

Ik kijk nu al uit naar deze, en andere bijdragen. Ik ben het vermoedelijk niet in alle opzichten eens met deze sprekers. Hun opvattingen werken in ieder geval wel ‘thought-provoking’.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.