De gevolgen van social computing voor de publieke sector

Het rapport Public Services 2.0: The Impact of Social Computing on Public Services gaat over de gevolgen van social software en cloud computing voor de dienstverlening in de publieke sector.

Het rapport beschrijft trends op het gebied in de publieke sector, waaronder het onderwijs en de gezondheidszorg, en ontwikkelingen op het gebied van 'social computing'. Daarbij doelen de auteurs op user-driven online applicaties die in toenemende mate waardecreatie door sociale netwerken van mensen ondersteunen.

Voorbeelden van ontwikkelingen op het gebied van onderwijs zijn de toenemende diversiteit, een leven lang leren en een toenemende mate van learner empowerment.

Vervolgens kijken de auteurs naar een aantal terreinen waarop deze ontwikkelingen gevolgen hebben (politiek, sociaal-cultureel, organisatorisch, wettelijk). Denk daarbij aan de sterk toegenomen transparantie, aan de rol van sociale netwerken bij verkiezingen of aan de toenemende mate van informaliteit. Een ander voorbeeld is de verminderde afhankelijkheid van uitgeverijen, nu onderwijsgevenden en lerenden beter in staat zijn om zelf leermateriaal te ontwikkelen. Volgens de samenstellers zou het onderwijs lerenden bewust moeten maken van onderwerpen als privacy en 'cyber behaviour', en mensen kritisch om leren gaan met data.

Men bespreekt een aantal cases en de uitkomsten van een onderzoek. Het zesde hoofdstuk staat stil bij een aantal scenario's. Overall conclusies (en bijlagen) sluiten het rapport af. De auteurs signaleren ondermeer de volgende belangrijke gevolgen van social computing:

  • empowerment of networked individuals
  • toenemende transparantie
  • het voorkomen van instant hypes
  • de grotere toegankelijkheid van online communities

Als je ontwikkelingen op het gebied van social computing nauwgezet volgt, dan bevat dit rapport weinig spectaculair nieuws. Maar de publicatie zet trends wel knap op een rij. Het biedt ook een realistische doorkijk naar de toekomst van de publieke sector. De impact van social computing op het onderwijs is op dit moment volgens mij overigens nog gering.

Een groot zorgpunt is m.i. de aanzienlijke groep mensen die afhaakt op dit gebied. Een grote groep mensen heeft inderdaad kenmerken van een -zoals de auteurs het noemen- 'empowerment of networked individuals'. Maar een ander deel zie ik deze ontwikkeling helaas niet bijbenen, zelfs al zouden hier acties op ondernomen worden (bewustzijn, deskundigheidsbevordering, glasvezel voor allen, etc).
In feite ontstaat er daardoor een digitale kloof 2.0. (digital divide 2.0).

Het rapport is onder meer geschreven door een aantal Nederlanders (waar onder Valerie Frissen), onder verantwoordelijkheid van het Institute for Prospective Technological Studies (IPTS).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.