De harde les van het ‘treitervloggen’

De verschillen binnen generaties zijn groter dan de verschillen tussen generaties. Vandaag de dag gebruiken jongeren wel andere middelen dan ‘vroeger’. Dat maakt de zichtbaarheid en de gevolgen van gedrag groter.

selfie

Foto: Serendipityna, Pixabay

Denk eens terug aan je jeugd, toen je opgroeide in een dorp of wijk van een stad. Je had daar op een gegeven moment vast wel eens een groep jongeren die ‘asociaal gedrag’ vertoonde. Die zich schuldig maakte aan vandalisme, winkeldiefstal -de sigarenzaak die snoep verkocht, was een gewild object- of geweld. Zo’n groep wist de buurt aardig te ‘terroriseren’. Individueel bleken de meeste gasten overigens best mee te vallen. In een groep waren ze echter vaak onuitstaanbaar.

Met het overgrote deel van die groep is het uiteindelijk best goed gekomen, vooral nadat ze vaste verkering kregen. Wat blijft zijn de anekdotes die in kleine kring nog worden verteld.

Tijdens de Dag van de Trainer, waar ik gisteren twee keer een masterclass heb verzorgde, hield de Nederlands-Leuvense hoogleraar Martin Euwema een keynote over de ’millenials’. Hij betoogde daarin dat de jeugd van tegenwoordig helemaal niet zo anders is als vroeger. Binnen generaties is wel sprake van een grote diversiteit. Tussen generaties valt dat volgens onderzoek best mee.

Je ziet wel dat jongeren anno 2016 andere middelen gebruiken. Dat dit grote gevolgen kan hebben, laat de casus van de Zaanse ‘treitervloggers’ zien. Deze jongens zijn betrokken bij onacceptabel gedrag waar een hele wijk onder heeft te lijden. Dankzij het vloggen en het feit dat traditionele media deze beelden oppikken, blijft hun gedrag niet beperkt tot Zaandam, maar gaat heel Nederland zich ermee bemoeien.

Vervolgens -je kon er op wachten- zie je ook dat een aantal van deze jongeren spijt krijgt. Ik vraag me echter af of zij nog ooit een tweede kans krijgen, aangezien de verhalen en de beelden dankzij internet altijd toegankelijk blijven. En dat is best treurig.

Uiteraard vraag ik me hierbij ook af in hoeverre deze jongeren in aanraking zijn gekomen met ‘mediawijsheid’. Deze casus onderstreept in ieder geval het belang hiervan. Voor deze Zaanse jongeren is het in elk geval een bikkelharde les waarvan ik me afvraag wat dit met hen doet. Van mijn partner heb ik namelijk geleerd dat je het gedrag moet afkeuren en veroordelen, maar niet de persoon. Dat is wel wat volgens mij nu gebeurt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: