De heilige drie-eenheid van het onderwijs

Gisteren heb ik  een recensie geschreven van het boek Drive van Daniel Pink. En precies datzelfde heeft Bruce Hammonds vandaag gedaan (een mooi voorbeeld van serendipiteit). Hij schrijft onder andere over de relatie van Pink's boek met leren:


Real learning is achieved when the joy of learning is its own reward We need to help our students ‘direct their own lives’, to ‘learn and create new things’ and to continually ‘better themselves’ and his challenge to us is apply this to education.

Students need clear purposes, immediate feedback and challenges well matched to their abilities.


Een recente blogpost van Rosabeth Moss Kanter is in dit verband ook relevant. Zij benadrukt het belang van passie:


Passion separates good intentions and opportunism from real accomplishments.


Passie is m.i. de overtreffende trap van motivatie. Volgens Moss Kanter zouden passie en ambities elkaar idealiter moeten ontmoeten. Dan bereik je volgens mij het stadium van wat Csikszentmihalyi "flow" noemt. Ken Robinson spreekt van "het element", waarin je je bevindt als passie en talent elkaar ontmoeten. De heilige drie eenheid van het onderwijs zou volgens mij daarom moeten bestaan uit:

Heiligedrieeenheidonderwijs.001
 

Als je passie weet aan te wakkeren, ambities expliciet kunt laten maken en talent kunt aanspreken, dan zijn de belangrijkste voorwaarden voor succesvol leren gerealiseerd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Goed stuk. En gezien ik leerkracht ben, ben ik altijd bezig om dingen concreet te maken. Ik denk in een tijd waarin we in onderwijs land veel praten over talentontwikkeling, buitenschoolse opvang en dat soort zaken meer, we op een punt zijn aangekomen waarin scholen moeten gaan laten zien dat ze deze stap willen maken. Een goede stap is iig vanmiddag in Utrecht al gezet. Een symposium over de verandering van schooltijden waarin ook Rinda den Besten (wethouder onderwijs) pleitte voor een combinatie van het nieuwe werken, brede scholen en talentontwikkeling. Ook bioritme en dat soort zaken werden besproken. Een goede zaak. Ik hoor bevriende schoolleiders plannen hebben die behoorlijk ontwrichtend kunnen zijn. Maar er is iets gaande wat je volgens mij besef kunt noemen. En daar begint het toch echt mee, lijkt me.

  2. @Sanne Kuyt: dank voor je compliment. Mooi voorbeeld. Ik hoop dat dit ook in de praktijk wordt vertaald. Ik zie ook hoopvolle signalen, maar ook tekenen van een tegenovergestelde tendens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.