De iPad in groep 1 en 2? (#in)

In de Amerikaanse plaats Auburn worden kleuterscholen op grote schaal uitgerust met iPads. Larry Cuban plaatst hier vraagtekens bij. Het is namelijk de bedoeling dat deze iPads vooral worden gebruikt voor "academic learning" (lees- en rekenvaardigheden), terwijl er in de laagste groepen van het basisonderwijs vooral ruimte zou moeten zijn voor spel, verkenning en ontdekkend leren.

Cuban ziet de introductie van de iPad als een voorbeeld van 'verschoolsing' van dit onderwijs (net als de toenemende mate van standaardisering en toetsen).

Five year-olds are tested for recognition of letters, colors, and counting numbers. Just as high school is now supposed to prepare graduates for college, preschools and kindergartens are supposed to prepare children for the rigors of reading, math, science, and testing in elementary school. That is the academic press that has trickled down to preschoolers and helps to explain the embrace by Auburn (MA) superintendent and school board of iPads in kindergarten.

Bovendien brengen kinderen al veel tijd door met TV, computers en smartphones. Cuban gelooft overigens dat goed voorbereide onderwijsgevenden in staat

to blend exploration, discovery, self-regulation, and learning basic skills into a seamless, worthwhile experience for young children.

Ik zou het gebruik van enkele iPads in groep 1 en 2 van de basisschool best toejuichen. Vooral als apps gebruikt worden die juist gericht zijn op ontdekkend en spelend leren, en op kinderen met speciale leerbehoeften (zoals autistische kinderen). De iPad hoeft niet per definitie voor 'academisering' van het onderwijs aan 4 en 5 jarigen gebruikt te worden (wat inderdaad volgens mij een slechte zaak is).

Maar verder vind ik het belangrijk dat kinderen werken aan hun lichamelijke ontwikkeling, hun fysieke leefomgeving ontdekken, enzovoorts.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *