De kansen van digitalisering van het beroepsonderwijs

Vanochtend heb ik over dit onderwerp de online aftrap mogen geven van een studieochtend van het managementteam van het Hout- en Meubileringscollege.

In deze keynote ben ik mede aan de hand van de ‘restaurant metafoor’ kort ingegaan op wat blended learning is en waarom blended learning structureel relevant is voor het Hout- en Meubileringscollege.

Daarna zijn we ingegaan op de vraag: hoe kan blended learning er uit gaan zien voor HMC? Dat hebben we gedaan aan de hand van vier ontwerpcriteria:

  1. Waar wil je online leren inzetten?
  2. In welke mate wil je online leren inzetten?
  3. Wil je begeleiding online doen of niet?
  4. Wat is de verhouding tussen asynchroon en synchroon online leren?

Het laatste onderwerp betrof: 4. Hoe kunnen we bewezen didactische principes toepassen bij blended learning? Daarbij wilde ik bespreken hoe je vijf principes van een effectieve didactiek kunt faciliteren en versterken met leertechnologie:

  • Laat leerstof actief verwerken
  • Gebruik realistische problemen als startpunt van het leren
  • Activeer voorkennis
  • Gebruik toetsing als leer- en oefenstrategie
  • Gebruik leertechnologie voor het geven van feedback.

Uiteindelijk heb ik hier een selectie uit moeten maken.

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.