De noodzaak van ontwrichtende innovatie van het Indiase hoger onderwijs

Eén van de co-auteurs van Disruptive Class, Michael Horn, illustreert dat ontwrichtende innovaties binnen het hoger onderwijs in India noodzakelijk zijn voor de verdere ontwikkeling van dit land. De Indiase regering wil 1.000 nieuwe universiteiten en 50.000 colleges oprichten zodat het arbeidspotentieel in 2020 met 100 miljoen mensen is toegenomen. E-learning speelt daarbij een essentiële rol.
In India is op dit moment sprake van een hoge mate van ‘non-consumptie’ van hoger onderwijs. Zij dreigen daardoor achterop te raken bij landen als China. In India wil men echter niet Westerse onderwijssystemen kopiëren, maar vooral ook de mogelijkheden benutten om ‘virtuele onderwijsinstellingen’ op te richten. Dat is ook noodzakelijk, aangezien grote delen van dit land een gebrek hebben aan voldoende deskundige docenten. Michael Horn concludeert hierover:

this means that the country will almost certainly have to push the bounds of today’s online learning systems so that it can scale the impact of great teachers and built robust digital learning systems that embrace adaptive learning and other such advances. Given these pressures, the innovations that emerge from India could be stunning.

Horn gaat o.a. ook in op het vraagstuk van accreditatie van nieuwe vormen van onderwijs. Veel onderwijsinstellingen zijn terughoudend met nieuwe manieren van onderwijs omdat ze bang zijn niet geaccrediteerd te worden. Ontwrichtende innovaties weten dit soort vraagstukken echter te omzeilen, waarna ook accreditatie-instanties zullen moeten veranderen (of uiteindelijk verdwijnen).

In India is sprake van een sterk gevoel van urgentie om het onderwijs op een ontwrichtende manier te veranderen. Er zijn veel jongeren voor wie hoger onderwijs niet toegankelijk is. En traditionele manieren van onderwijs schieten tekort om deze massa te bereiken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.