De stand van zaken met betrekking tot mijn boek over e-learning

Op 20 januari j.l. heb ik over de voorlopige opzet van mijn boek over e-learning geschreven. Inmiddels zijn we bijna twee maanden verder. Wat is de status nu? Ik heb ook een vraag aan jullie.

De afgelopen tijd heb ik diverse paragrafen uitgeschreven, de teksten geredigeerd en originele bronnen als verwijzingen opgenomen. Ik moet nog de paragraaf over massive open online courses afschrijven, de epiloog waarin ik reflecteer op de hoofdstukken afmaken, de literatuurverwijzingen correct vermelden en een samenvatting maken. Verder wil ik het boek nog één keer zelf doorlezen en correcties aanbrengen (wellicht nog wat schrappen).

Ik neem in mijn boek geen overzicht van mijn blogposts op, die ik voor dit boek heb gebruikt. Ik volsta met een QR-code die verwijst naar een pagina op mijn blog. Dat scheelt namelijk zo’n vijftien pagina’s.

Om een beslissing te kunnen nemen over de vraag of mijn boek gedrukt of via printing on demand beschikbaar komt (naast een elektronische versie), wil ik je vragen deze vraag te beantwoorden: Welk type boek over e-learning trends en ontwikkelingen zou jij aanschaffen?. Je verplicht je uiteraard nergens toe.

Ik ben in gesprek met een kleine uitgever, die ik nog mijn wensen door moet geven. Daartoe behoren:

  • Eindredactie teksten
  • Regelen vormgeving
  • Regelen drukwerk / e-versie. Daarbij twijfel ik dus nog steeds tussen printing on demand of een gedrukte oplage. Ik ga bij nader inzien geen gebruik maken van ‘waardebepaling achteraf’, maar wil de e-versie wel een stuk goedkoper aanbieden dan de papieren versie.
  • ISBN aanvraag
  • Distributie via Centraal Boekhuis (naar alle online webshops en op aanvraag naar boekhandels)
  • Distributie via webshop Boekenwerk.nl

Ik verwacht het boek begin juni te presenteren. Ik heb een aanbod gekregen van mijn vrienden van het Consortium voor Innovatie om het Innovatiehuis hiervoor te gebruiken. Een aanbod, dat ik met plezier aan heb genomen. Maar de exacte datum is dus nog niet bekend. In verband met privéredenen lukt een presentatie in mei niet.

De inhoudsopgave is:

Colofon
Inhoudsopgave
Voorwoord
Dankwoord
Werkwijze

Deel I: Algemeen
Inleiding
Over e-learning trends
Waardoor wordt e-learning beïnvloed?
Opzet publicatie
Wat komt niet aan bod?

1. E-learning: een terugblik
1.1. Achtergrond en opkomst van e-learning: veranderende opvattingen over opleiden en leren
1.2. Achtergrond en opkomst van e-learning: acceptatie Internettechnologie
1.3. Opkomst van e-learning
1.4. Drie ontwikkelingsstadia van e-learning
2. Omgevingsfactoren
2.1. Netwerksamenleving
2.2. Individualisering
2.3. Do It Yourselves
2.4. Technologisering van de samenleving
2.5. De bekwaamheden van de toekomst
2.6. Big data en quantified self
2.7. Privacy
2.8. Kritiek op de bestaande manieren van leren

Deel II: Visies op en opvattingen over leren
3. Drijfveren voor leren
3.1. De crisis van significantie
3.2. Verbinden van talent, ambitie en passie
3.3. Het belang van motivatie
4.Wie staat centraal?
4.1.Gepersonaliseerd leren
4.2. 21st century education of global educational reform movement
5. Van hiërarchisch leren naar “we-archy learning”
5.1. Informeel-formeel leren, gestuurd-zelfgestuurd leren
5.2. Leren in communities en netwerken
5.3. Connectivisme
5.4. Serendipitous learning
5.5. Wisdom of crowds
6. Nieuwe visies op e-learning
6.1. E-learning 2.0 en social learning
6.2. Blended learning 2.0
6.3. Agile en rapid e-learning
7. Open education
Waarom open education?
Stand van zaken acceptatie
8. Mythes ontmaskert
8.1. De zinloosheid van leerstijlen
8.2. Mythes over hersenen en leren
8.3. Afscheid van de digital native

Deel III: Digitale didactiek
9. Pijlers digitale didactiek
9.1. Relaties leggen
9.2. Creëren
9.3. Naar buiten brengen
9.4. Transparant maken
9.5. Leren leren bevorderen
9.6. Competenties centraal stellen
9.7. Flexibiliteit bevorderen
9.8. Selectieve informatiereductie mogelijk maken
9.9. Multimedia beter en gebruiksvriendelijke binnen leeractiviteiten integreren
9.10. Motiveren
10. Modellen digitale didactiek
10.1. Modellen voor grootschalig online leren
10.2. 5W/5E-model
10.3. Digitale taxonomie van Bloom
10.4. Didactiek 2.0
10.5. Community of inquiry model
10.6. R2D2 Model
10.7. 3P Learning Model
10.8. TPACK
11. Digitale didactiek toegepast
11.1. Computer supported collaborated learning
11.2. Virtual Action Learning
11.3. URWay
11.4. Challenge-based learning
11.5. Peer support en peer tutoring
11.6. Digitaal toetsen
11.7. Online gedragstraining
11.8. Khan Academy
11.9. Flipped Classroom
11.10. OpenU online masterclasses
11.11. Gamification
11.12. Digital storytelling en storification
11.13. Massive Open Online Courses
11.14. Tips digitale didactiek voor docenten

Deel IV: Leertechnologieën
12. Technologische ontwikkelingen
12.1. Cloud computing
12.2. Bring your own technology
12.3. Democratisering van de technologie
13. Elektronische leeromgeving
13.1.Acceptatie elektronische leeromgeving
13.2. Kritiek op de elektronische leeromgeving
13.3. Alternatieven voor een elektronische leeromgeving
13.4. Persoonlijke leeromgeving
13.5. Het beste van beide werelden
13.6. Het adaptieve vermogen van de ELO
14. Learning analytics
15. Mobiele technologie
15.1. Waarom mobiele technologie?
15.2. Laptops
15.3. Smartphones
15.4. Tablets
16. Sociale media
16.1. Weblogs
16.2. Podcasting
16.3. Wiki
16.4. RSS
16.5 Recommender systemen
16.6. Social bookmarking
16.7. Sociale netwerken
16.8. Online video
16.9. QR-codes
16.10. Augmented reality
16.11. Back channel
16.12. Twitter
16.13. Overige sociale media
17. Overige leertechnologieën
17.1. Leertechnologieën van Google, Microsoft en Apple
17.2. Screencasting
17.3. Student response system
17.4. Weblectures
17.5. Skype
17.6. Gesture-based computing en sensortechnologie
17.7. Semantische web
17.8. Serious gaming en simulaties
17.9. Telepresense

Afsluiting
Epiloog
Samenvatting
Voor Twitter
Voor feestjes, bij de koffieautomaat of voor Facebook
Blogpost of artikel
Over de auteur
Referenties
Externe bronnen
Blogposts

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

17 reacties

  1. Hallo Wilfred,
    Ik neem aan dat bij gedrukte ex. de investeringskosten hoger zijn. Het type boek van jou zal niet in de schappen van de boekhandel liggen, vermoed ik 😉 Onlangs heb ik voor mijn dochter een printing-on-demand studieboek aangeschaft. Prima. Bij een gedrukt ex zijn de letters wel wat scherper, maar dit is een goed alternatief. Het zou voor mij afhankelijk zijn van de levertijd, als dit binnen een dag of 5 na bestelling bij mij in de bus kan liggen ….
    Ik zou naast een ebook ook een geprint ex aanschaffen. Een pakketprijs voor beiden zou ook fijn zijn 😉
    Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
    Groet, Judith

  2. Dank voor je reactie. Pakketprijs is een goed idee. Je schijnt bij 650 verkochte exemplaren uit de kosten te zijn. Of ik dat ga redden….

  3. Ik zou beide doen. Kan me niet voorstellen dat er geen afname in boekvorm zou zijn daar waar je presentaties geeft op scholen of op congressen! Ben erg benieuwd!

  4. Wat betreft de presentatie van het boek in Innovatiehuis: de agenda voor de eerste weken van juni loopt al aardig vol, misschien moeten we alvast een datum prikken?
    Succes nog!

  5. Hallo Wilfred,
    Ik ben erg benieuwd naar je boek en ik twijfel: een e-book is fijn voor onderweg, maar ik hou ook erg van even snel heel en weer bladeren en tekst door mijn handen laten gaan ( beetje ouderwets misschien) dus ik ben ook wel fan van een combinatie.

  6. Beide voor mij. Op basis van de inhoudsopgave is het mogelijk ook een interessant boek voor studenten onderwijs (onderwijskunde, pabo, lerarenopleidingen), maar ook voor bijscholing. Hiervoor zou mogelijk ook delen van het boek interessant kunnen zijn (m.n digitale didactiek), Een digitale versie is hiervoor een prima middel.

  7. Dan staat er al een reservering helaas… We gaan mailen voor een andere datum!

  8. Ik zou gaan voor een digitale versie, maar kan me voorstellen dat echt boek ook wel
    ‘Verkoopt’, krijg ik wel een uitnodiging….?

  9. Ik kijk uit naar je boek Wilfred! Ik volg je blog al lange tijd met veel belangstelling en ik steek veel op van je posten. Jammer dat je boek pas in juni uitkomt. Dat is net na het tentamen van de module e-learning van de OU die ik volg 😉 Ik heb gestemd voor zowel een elektronische als een analoge versie met een lichte voorkeur voor een digitale versie (maar dat laatste kon ik niet aangeven, dus daarom even hier gemeld).

  10. Hallo Wilfred,

    Iemand attendeerde mij op je blog en ik heb met veel belangstelling de opzet van je boek gelezen. Als je nog eens wilt sparren met een andere uitgever over de mogelijkheden neem dan gerust contact met mij op. Dat kan via http://www.leuker.nu. Ik heb me gespecialiseerd in POD-uitgaven voor het onderwijs en de marketing daarvan. Mijn eerste boek is net verschenen: ‘Slim! 50 managementtechnieken om uw school te leiden’, waarbij we overigens wel voor druk hebben gekozen. Maar ook e-books horen tot de mogelijkheden.

    Mijn gedachte is ‘Leren En Uitgeven Kan Echt Revolutionair NU’ oftewel: leuker! Met een nieuw businessmodel dat het ook voor jou als auteur interessant maakt om je boek uit te geven. Daarom ben ik in januari mijn eigen uitgeverij gestart, na jaren gewerkt te hebben bij gerenommeerde uitgevers als Noordhoff en Van Gorcum. Ik vertel je er graag meer over.

    Hartelijke groeten,
    Sabine Kokee

  11. Ik ben al een tijd in gesprek met een uitgever. Maar mocht ik er niet uit komen, dan klop ik bij je aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.