De veerkracht van onderwijsorganisaties ten opzichte van veranderingen

Organisaties en individuen beschikken dikwijls over een behoorlijke mate van veerkracht om innovaties te kunnen hanteren, en daarmee te kunnen overleven. Dit zie je ook in het onderwijs terug als het gaat om technology enhanced learning.

Martin Weller heeft een boeiend artikel geschreven over 'resilience' , oftewel de veerkracht of elasticiteit van onderwijsorganisaties om om te gaan met veranderingen zoals internettechnologie en de opkomst van massive open online courses. Weller stelt:

In terms of higher education practice then, resilience is about utilising technology to change practices where this is desirable, but to retain the underlying function and identity that the existing practices represent, if they are still deemed to be necessary.

Deze veerkracht ten opzichte van innovaties voorkomt in wezen ontwrichtende innovaties. Vier aspecten bepalen deze veerkracht:

  1. De speelruimte die een organisatie heeft om te veranderen zonder het vermogen om zich te herstellen, te verliezen.
  2. De mate waarin een organisatie in staat is zich te verzetten tegen innovaties, of juist in staat is innovaties vorm te geven.
  3. De mate waarin een organisatie de grens van de innovatie heeft bereikt (bijvoorbeeld in verband met de financiële noodzaak).
  4. De invloed van externe factoren op de organisatie (de 'drivers', prikkels, van innovaties).

Hij beschrijft deze vier factoren voor twee cases, onder meer voor de wijze waarop de Britse Open Universiteit om gaat met massive open online courses. Weller stelt dat dit kader gebruikt kan worden voor het analyseren van de sterke en minder sterke kanten van een organisatie. Ook geeft hij aan dat individuen over dit vermogen kunnen beschikken.

Je ziet inderdaad dat onderwijsorganisaties in staat zijn om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden, zonder daadwerkelijk te transformeren. De invoering van technologie leidt dan veelal tot verbeteringen en versterkingen, maar niet tot daadwerkelijke innovaties. Weller geeft m.i. helder zicht op de complexiteit van deze materie. Het gaat daarbij dus niet alleen om het vermogen om te innoveren, en externe prikkels om te veranderen.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.