De verantwoordelijkheden van learning service providers bij ‘gratis’ diensten

Bedrijven als Coursera en Google dragen wat mij betreft ook bij zogenaamde ‘gratis’ services verantwoordelijkheden op het gebied van kwaliteit en continuïteit. Op dit moment maken zij dit allesbehalve waar.

Collega Peter Sloep heeft onlangs een blogpost geschreven over de verantwoordelijkheden van providers van platforms voor massive open online courses. De aanleiding hiervoor zijn twee recente incidenten met twee Coursera-cursussen.

Volgens Peter dragen drie partijen de verantwoordelijkheid bij het verzorgen van MOOC’s. In de eerste plaats de docent, op de tweede plaats de universiteit (m.i. mits een MOOC niet het eigen initiatief is van een docent) en tenslotte de ‘learning service provider‘ die in het geval van MOOC’s het platform levert.

Naar aanleiding van de incidenten vraagt Peter Sloep zich af of bedrijven als Udacity en Coursera wel alleen verantwoordelijk zijn voor de technologie, of ook voor de kwaliteit. Apple bewaakt bijvoorbeeld ook de kwaliteit van de inhoud van iTunes en de Apple Store (over de criteria kun je discussiëren). Volgens Peter kun je Coursera of edX beter met Apple in relatie tot iTunes vergelijken, dan met een internet provider (die volgens mij ook aangesproken kan worden op de inhoud als sprake is van strafbare feiten). Dat impliceert dis dat zij ook een verantwoordelijkheid hebben als het gaat om de kwaliteit.

Ik ben het hier mee eens, ook vanwege een andere reden. Ondanks dat lerenden geen geld betalen voor MOOC’s, betalen ze wel met andere betaalmiddelen. Namelijk met hun data, tijd en verwachtingen.Tegenover die investeringen moet wat mij betreft ook een verantwoordelijkheid staan als het gaat om kwaliteit en continuïteit. Dat geldt wat mij betreft ook voor andere ‘learning service providers’ zoals Google met Google Reader. Dat betekent bijvoorbeeld dat als je stopt met een ‘gratis’ dienst of cursus, je er voor moet zorgen dat gebruikers over een alternatief kunnen beschikken. En excuses zijn op z’n minst ook op zijn plaats. Anders leidt het onverrbiddelijk -en terecht- tot reputatieschade. Al heb ik niet het idee dat Google zich daar erg druk om maakt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.