De voorlopige opzet van mijn boek over e-learning

Enkele maanden geleden heb ik geblogd over de status van het boek dat ik op basis van mijn blog posts aan het schrijven ben over e-learning en technology enhanced learning. Inmiddels ben ik redelijk ver gevorderd. Tijd voor een nieuwe inkijk.

De afgelopen maanden ben ik verder gegaan met schrijven en schrappen. Inmiddels heb ik de eerste drie delen zo goed als af (de paragraaf over massive open online courses moet in bijvoorbeeld nog schrijven, net als het voorwoord, de werkwijze en de inleiding). Met name deel IV zal verder uitgewerkt worden.

Ik heb nu 125 A-4tjes geschreven (lettertype 11 pt). Ik verwacht nog zeker 50 pagina’s te schrijven. Iemand een idee hoe dik het boek (A5 formaat) dan wordt?

Ik streef er naar om het boek in april/mei af te hebben.

De structuur ziet er als volgt uit:

Colofon
Inhoudsopgave
Voorwoord
Werkwijze

Deel I: Algemeen Inleiding Impact technologie op leren, opleiden en onderwijs
1. E-learning: een terugblik
1.1. Achtergrond en opkomst van e-learning: veranderende opvattingen over opleiden en leren
1.2. Achtergrond en opkomst van e-learning: acceptatie Internettechnologie
1.3. Opkomst van e-learning
1.4. Drie ontwikkelingsstadia van e-learning
2. Omgevingsfactoren
2.1. Netwerksamenleving
2.2. Individualisering
2.3. Technologisering van de samenleving
2.4. De bekwaamheden van de toekomst
2.5. Big data en quantified self
2.6. Privacy
2.7. Kritiek op de bestaande manieren van leren

Deel II: Visies op en opvattingen over leren
3. Inzichten drijfveren voor leren
3.1. De crisis van significantie
3.2. Verbinden van talent, ambitie en passie
3.3. Het belang van motivatie
4.Wie staat centraal?
4.1.Gepersonaliseerd leren
4.2. 21st century education of global educational reform movement
5. Van hiërarchisch leren naar “we-archy learning”
5.1. Informeel-formeel leren
5.2. Leren in communities en netwerken
5.3. Connectivisme
5.4. Serendipitous learning
5.5. Wisdom of crowds
6. Nieuwe visies op e-learning
6.1. E-learning 2.0 en social learning
6.2. Blended learning 2.0
6.3. Agile en rapid e-learning
7. Open education
Waarom open education?
Stand van zaken acceptatie
8. Mythes ontmaskert
8.1. De zinloosheid van leerstijlen
8.2. Mythes over hersenen en leren
8.3. Afscheid van de digital native

Deel III: Digitale didactiek
9. Pijlers digitale didactiek
9.1. Relaties leggen
9.2. Creëren
9.3. Naar buiten brengen
9.4. Transparant maken
9.5. Leren leren
9.6. Competenties centraal
9.7. Flexibiliteit
9.8. Selectieve informatiereductie
9.9. Sterk verbeterde, en vereenvoudigde, mogelijkheden om multimedia binnen leeractiviteiten (gecombineerd) te integreren
9.10. Motiverende karakter van sociale media
10. Modellen digitale didactiek
10.1. Modellen voor grootschalig online leren
10.2. 5W/5E-model
10.3. Digitale taxonomie van Bloom
10.4. Didactiek 2.0
10.5. Community of inquiry model
10.6. R2D2 Model
10.7. 3P Learning Model
10.8. TPACK
11. Digitale didactiek toegepast
11.1. Computer supported collaborated learning
11.2. Virtual Action Learning
11.3. URWay
11.4. Challenge-based learning
11.5. Peer support en peer tutoring
11.6. Digitaal toetsen
11.7. Online gedragstraining
11.8. Khan Academy
11.9. Flipped Classroom
11.10. OpenU online masterclasses
11.11. Gamification
11.12. Digital storytelling en storification
11.13. Massive Open Online Courses
11.14. Tips digitale didactiek voor docenten

Deel IV: Leertechnologieën
12. Technologische ontwikkelingen
13. Elektronische leeromgeving
14. Mobiele technologie
15. Sociale media

Afsluiting
Epiloog
Samenvatting
Voor Twitter
Voor feestjes, bij de koffieautomaat of voor Facebook
Blogpost of artikel
Over de auteur
Referenties
Externe bronnen
Blogposts

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

11 reacties

  1. Ziet er zeer interessant uit! Ik wil wel meedenken!

    Succes
    Lia van Meegen

  2. Het hangt af of je wel of geen afbeeldingen hebt (en hoeveel natuurlijk), maar sec qua tekst levert een document van 30-35 duizend woorden een boekje op van 130, 140 pagina’s. Mijn eerste gevoel bij het aantal pagina’s is: “Oei, dat wordt een dik boek” 🙂

  3. Schrijven is schrappen: je inhoudsopgave ziet er interessant uit maar wordt zo’n hoeveelheid tekst wel gelezen is de vraag? Zo te zien zijn hoofdstuk 1 en 2 verhalend en opiniërend: die moeten dus echt helemaal gelezen worden. Zijn hfst 3 en 4 als naslagwerk te gebruiken of moeten die ook van a tot z gelezen worden?

    Ik neem aan dat je ook ’n eindredacteur of minstens een tekstredacteur in de arm neemt? Een boek is iets anders dan een blog. Boek Twee Punt Nul, bijvoorbeeld, heeft ’n interessante inhoud maar is door spel- en stijlfouten niet overal even prettig leesbaar: zonde. Maakt daardoor ook ’n onprofessionele indruk. Ik wil wel ’s ’n paar bladzijden proeflezen, als je daarvoor voelt.

    Al met al zie ik er wel naar uit: we kunnen veel via sociale media en blogs tot ons nemen maar daarnaast is een boek ‘van vlees en bloed’ gewoon van belang om alles ’s voor ’n paar jaar op ’n rijtje te hebben. Succes!

  4. Ter indicatie bij drie van onze boeken
    Tekst in Times new Roman lettertyppe 12: 151 pagina’s, uiteindelijk in boek 240
    160 uiteindelijk 245 pagina’s en 256 uiteindelijk 352 pagina’s.

    Aandachtspunt is dat je mogelijk elk hoofdstuk / elke sectie rechts wil laten beginnen. Dan heb je in een aantal gevallen een lege linkerpagina omdat het hoofdstuk eerder is afgelopen.

  5. Een indrukwekkende hoeveelheid pagina’s als ik de inhoudsopgave bekijk. De modellen die je noemt onder punt 10 en de modellen van punt 11 zou ik persoonlijk uit de verhalende, opiniërende delen halen en als bijlagen achterin het boek opnemen. Deze twee delen hebben een sterk Boek 2.0 karakter en wijken daardoor af van de andere onderwerpen, althans zo komt het op mij over.
    Ik ben zeer geïnteresseerd in de zaken die je bij elkaar zet. Houd me dus aanbevolen voor berichtgeving over de datum van uitgave en de manier waarop we kunnen bestellen. Of maak je er een digitaal boek/e-boek van?

  6. Dag Wilfred,

    Feedback die ik kreeg op mijn boek van de editor van de uitgever was dat het voor mensen prettig lezen is als de hoofdstukken en paragrafen ongeveer even lang zijn. Ik zie in jouw inhoudsopgave dat dit nogal uiteen loopt. Sommige hoofdstukken bestaan uit twee paragrafen (hoofdstuk 4) terwijl andere uit veertien bestaan. Wat betreft de structuur zou je dat gelijk moeten zien te trekken. Ik wil ook wel verder meelezen/ meedenken voor wat betreft leesbaarheid en structuur. Geef maar aan of je hier behoefte aan hebt of niet.

  7. Dag Wilfred,

    Fijn dat er een Nederlandstalig boek over e-learning verschijnt dat aan zo veel facetten aandacht schenkt.

    Door je de vraag te stellen wie je beoogt te bereiken met je boek kom je wellicht tot meer schrijven en/of schrappen. Is je boek bedoeld als een brede inleiding op e-learning? Je zou veel opleiders die zoekende zijn op dit gebied er een groot plezier mee doen maar moet dan wellicht wat meer door de hurken dan de inhoudsopgave nu lijkt te suggereren.

    Of is het een verdiepend werk voor de meer ervaren gebruiker? Dan word je doelgroep meteen een stuk kleiner vrees ik. Als je beide doelgroepen wilt bedienen (dat zou het mooiste zijn wat mij betreft!) kun je de hoofdstukken mogelijk indelen van basic naar advanced.

    Ik zie uit naar het verschijnen van het boek en zie er een prima kandidaat in voor de boekenlijst van de minor Leren en Veranderen met e-HRD die we jaarlijks draaien binnen Opleidingskunde.

    groet, Petra Peeters

  8. Dank voor de reacties en suggesties. Het wordt inderdaad een dik boek. Maar de verschillende onderdelen kunnen ook apart gelezen worden. Ik wil inderdaad gebruik maken van een tekstredacteur. Er is bij BoekTweePuntNul overigens ook gebruik gemaakt van een redacteur, Toon.
    Ik wil me niet aan conventies houden zoals: alle hoofdstukken en paragrafen ongeveer even lang. Ik heb over het ene onderwerp gewoon meer te melden dan over het andere. Ik probeer inderdaad een algemeen overzicht te geven (zonder dat ik pretendeer volledig te willen zijn), maar me ook te richten op meer ervaren gebruikers. Ik moet nog kijken hoe ik daar mee om ga. Er komt inderdaad ook een elektronische versie. Zie http://www.te-learning.nl/blog/?p=6135

  9. Interessant! reserveer er maar één voor me 🙂 Weet je al waar/hoe hij wordt uitgebracht?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.