Didactiek bij sociale media

Verleden week zaterdag is onder andere het HandBoek TweePuntNul verschenen. In dit handboek staat ook een hoofdstuk van mij over sociale media en didactiek.

De eigenschappen van sociale media leiden tot een duidelijke toegevoegde waarde voor het onderwijs. Dat geldt het sterkste voor scholen en onderwijsgevenden die didactische concepten hanteren waarin de leerling en het leerproces centraal staan, waarin activerende werkvormen worden gebruikt en waarin interactie en communicatie een belangrijke rol spelen.

In deze bijdrage ga ik onder meer in op motivatie, op waardoor de impact van technologie op onderwijs wordt bepaald en op de potentiële didactische kracht van sociale media.

Een niet-opgemaakte versie van dit artikel kun je downloaden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Je schrijft (onderaan) dat je terughoudend moet zijn met privézaken op Facebook te zetten die je studenten kunnen zien. Ik worstel hier altijd mee. Niet op Facebook maar op Twitter. Ik heb geen zin om mijn Twitteraccount af te schermen. Ik plaats geen privéfoto’s van mensen op Twitter, maar soms wel eens een foto van een huisdier of van een hobby. Is dat volgens jou wel toelaatbaar?

  2. Allereerst moet je dat helemaal zelf weten. Verder twitter ik ook soms privédingen, zoals spinning resultaten, recepten, fietstochten en politieke opvattingen. Maar bijvoorbeeld geen carnavalfoto’s etc

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.