Didactiek en ICT in het onderwijs: grenzen verleggen

Vandaag heb ik een sessie verzorgd tijdens de 14e Frans-Nederlandse Ontmoetingsdagen bij de Universiteit van Lille. Ik ben daarbij ingegaan op didactiek en ICT in het onderwijs.

Deze dagen zijn georganiseerd door Réseau Franco Néerlandais en Nuffic.

Ik ben ingegaan op redenen om ICT in het onderwijs in te zetten. Eén van de redenen is dat je dankzij ICT een krachtige leeromgeving kunt realiseren. Je kunt met ICT leren versterken, verbeteren en vernieuwen. Je kunt dankzij ICT in het onderwijs in feite grenzen verleggen op het gebied van onderwijsontwikkeling en didactiek. Eén van de reacties was dat de gereedschapskist van docenten wel erg vol wordt. Je moet keuzes maken en focussen.

Ik heb verschillende voorbeelden gegeven van krachtige leeractiviteiten met ICT, zoals het gebruik van sociale media voor het faciliteren van een activerende didactiek. Eén van de aanwezigen stelde dat het onderwijs vaak nieuwe initiatieven op dit terrein ontplooit, maar vervolgens niet doorzet. Mijn reactie was dat dit niet ligt aan technologie of didactiek, maar aan organisatorische aspecten (en veelal gebrekkig leiderschap).

Hieronder vind je mijn dia’s.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.