Dit heb ik (niet) gemist tijdens de Onderwijsdagen (terwijl het er wel was) #OWD2016 #blogsOWD

Je moet keuzes maken tijdens een congres als de Onderwijsdagen. Volgens keynote-spreker Tony Crabbe is dat zelfs essentieel voor het managen van onze aandacht. Daardoor mis je ook veel interessants. Maar gelukkig bieden online bronnen compensatie.

Eén ding dat ik niet heb gemist, is de Rekentoepassing van de Oculus-Rift van Uitgeverij Deviant. Deze uitgever experimenteert met virtual reality, als aanvulling op de bestaande rekenmethode. Je zet de Oculus-Rift op, en je bevind je al snel in de markthal in Rotterdam. Vervolgens moet je goed om je heen kijken tot je een vraag ziet. Je moet eerst schatten hoe hoog deze hal is.

Om die vraag te beantwoorden, kun je enkele oefeningen doen. Zo kun je naar buiten gaan en inschatten hoeveel personen van 1,80 meter op elkaar passen. Vervolgens kun je de vraag beantwoorden.

Een tweede vraag gaat over de lengte van de Erasmus-brug. Die vraag beantwoord je door achter op een motor te zitten.

De opnames zijn met een 3D camera gemaakt. Volgens de makers is dat niet heel ingewikkeld.

Het viel me op dat je heel goed om je heen moet kijken om vragen en aanwijzingen te maken. Ik was soms te ongeduldig. Maar ik kan me voorstellen dat dit type opdrachten goed werken vanwege de authentieke context. De beleving was goed. Kan volgens mij prima als aanvulling op bestaande methodes werken. Ik ben benieuwd hoe Deviant hier verder mee gaat. Het is in elk geval toe te juichen dat zij hiermee experimenteren.

Wat heb ik dan wel gemist, op maandagmiddag en dinsdag (behalve de opening door een enorme treinvertraging)?

  • Mensen. Ik heb een aantal bekenden niet of veel te kort gesproken. Mede doordat ik anderen wel uitgebreid heb gesproken. Want er waren volgens mij voldoende netwerkmomenten. Dit is online lastig te compenseren.
  • Een aantal toepassingen op de markt. Ik ben gisterochtend bewust om 9 uur naar het WTC gegaan. Vanaf 9 uur was er de ontvangst. Lang niet alle stands waren echter bemenst. Een verbeterpuntje zullen we maar zeggen.
  • Een aantal relevante parallelsessies. Gelukkig waren er meer bloggers. Via deze site vind je verschillende bijdragen.  Frans Roovers heeft ook een aantal bijdragen geplaatst, maar zonder de hashtag #blogsOWD te gebruiken.
  • Microsoft’s Hololens. Microsoft noemt deze technologie ‘mixed reality’. De didactische toepassing wordt duidelijk in onderstaande filmpjes. Beelden zeggen echt meer dan woorden.
    Voor een gewone onderwijsinstelling, laat staan individu, is de Hololens financieel gezien nog niet erg toegankelijk.  Daar zal ongetwijfeld verandering in komen.
    Zou je deze toepassing ook kunnen gebruiken om een hologram van een andere Amerikaanse president te kunnen zien? Met ander beleid?

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: