Drie manieren om veranderingen mogelijk te maken #OEB15

Editie 2015 van de Online Educa Berlijn gaat over het mogelijk maken van veranderingen via leren, opleiden en onderwijs en binnen leren, opleiden en onderwijs. In de laatste nieuwsbrief staan een aantal voorbeelden. Ik wil er drie belichten.

Change
Foto: Marek Uliasz
http://depositphotos.com/26893183/stock-photo-choice-chance-and-change.html

Gilly Salmon zal aandacht besteden aan hoe je als professional op het gebied van leren, opleiden en onderwijs een ‘Digital Emanator’ kunt worden.

An Emanator is someone or something that creates the flow of constructive and productive achievement. To emanate takes capacity, capability and courageous action! More emanation and emanators for education are needed.

Volgens haar zijn het de ‘emanators’ die veranderingen juist kunnen versnellen. Zij onderscheidt twee manieren om te opereren als digitale ‘emanator’:

  1. Je ontwikkelt een toekomstvisie en ontwikkelt acties om die gewenste visie te bereiken.
  2. Je start met experimenten waarbij je via feedback en fouten leert, en geeft op die manier vorm aan een ontwikkelend toekomstbeeld.

In haar eigen onderwijsinstelling past Salmon beide strategieën toe voor het realiseren van incrementele en radicale innovaties.

De University of the West Indies ontwikkelt online leerinhouden op een ‘agile’ manier (snel en flexibel). Daarbij maken zij ook gebruik van open educational resources. Zij doen dat met behulp van templates, richtlijnen en protocollen. Deze verandering vergde vooral een verandering van processen.

We learned that our orientation and training strategy tended to be too prescriptive and in hindsight focused too heavily on the instructional design elements and less on how the model would be actioned in practice.

Ellen Wagner en Karen Vignare gaan tijdens de OEB in op het Predictive Analytics Reporting (PAR) Framework. Dit is een aanpak waarbij big data worden verzameld en geanalyseerd om voortijdige uitval van studenten te identificeren en voorkomen. Zij maken daarbij gebruik van data van 361 instellingen, 2,6 miljoen anonieme studenten en 24 miljoen geanonimiseerde cursussen.

Hiermee wil men voorspellen welke studenten risico lopen om uit te valen, wat variabelen of redenen voor uitval zijn en welke interventies je kunt plegen om uitval te voorkomen. Door data te blijven verzamelen worden ook de effecten van de interventies zichtbaar.

Volgens Ellen Wagner vergt dit een wil om te veranderen. Zij stelt daarover:

“Change happens when fuelled by transparency and trust.”

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.