Educational networking: web 2.0 voor professionalisering

Steve Hargadon van Elluminate heeft een beknopt paper geschreven over de rol van web 2.0 in het onderwijs. Volgens Hargadon heeft web 2.0 onze verhouding tot informatie drastisch veranderd, en geleid tot mogelijkheden voor gepersonaliseerd leren, buiten het 'formele onderwijs'. Hij doelt daarbij vooral op social networking technologie. Om de educatieve waarde ervan te benadrukken spreekt hij over "educational networking".

In zijn paper gaat hij eerst in op web 2.0. Hij schrijft onder meer dat het internet aanvankelijk gekenmerkt werd door 3 R's: Reading, Receiving, Researching (slechts een kleine minderheid was in staat om content te publiceren). Web 2.0 staat voor 3 C's: Contributing, Collaborating, Creating.

In zijn paper benadrukt hij de didactische waarde van web 2.0 (nodigt uit tot participatie, genereert betrokkenheid, appelleert aan creativiteit, stimuleert authentieke bijdragen, enzovoorts). Daarnaast ziet hij web 2.0 ook als een kans voor de professionele ontwikkeling van onderwijsgevenden.

Dankzij educatieve netwerken -zoals Classroom 2.0 op Ning- kunnen onderwijsgevenden permanent (en wanneer zij dat willen) werken aan hun deskundigheid, tegen lage kosten. Hargadon geeft daar in zijn paper verschillende voorbeelden van.

Toch ontbreekt er volgens de auteur één en ander aan social networking technologie, vanuit de optiek van "educational networking". Daarom heeft Elluminate 'LearnCentral' (TM) ontwikkeld (vooralsnog gratis te gebruiken). Met behulp van dit platform kun je zowel synchroon als asynchroon met elkaar samen werken, en gemakkelijker content opslaan, beheren en delen.

Mooi dat Steve Hargadon het gebruik van web 2.0 eens vanuit de optiek van professionalisering van onderwijsgevenden benaderd. Ik vind het wel opvallend dat Elluminate een nieuw platform heeft ontwikkeld. De meerwaarde van LearnCentral (TM) kun je immers ook realiseren door verschillende omgevingen naast elkaar te gebruiken. Al wordt menig docent daar inderdaad 'moe' van.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.