Een digital learner identity voor een leven lang leren (#in)

Het paper Towards a Digital Learner Identity van Adriana Berlanga en Peter Sloep verkent de relevantie van een Digital Learner Identity voor een leven lang leren. De auteurs willen hiermee een alternatief formuleren voor de benadering waarbij gekeken wordt naar functieprofielen, daaraan gekoppelde bekwaamheden, competenties van medewerkers en de kloof tussen vereiste en aanwezige bekwaamheden.

De auteurs vinden deze benadering te beperkt omdat lerenden tal van talenten, ook via informeel leren, ontwikkelen. Daarom gebruiken zij het begrip Digital Learner Identity:

A Digital Learner Identity is an augmented user model that captures the traces lifelong learners leave in their digital, social and physical worlds, all combined in a single model.

Berlanga en Sloep gaan eerst uitgebreid in op de notie 'identiteit', die aan verandering onderhevig is doordat wij dankzij sociale media steeds vaker online 'sporen' achter laten, in interactie met anderen.

Dankzij learning analytics kun je dan diverse data over lerenden, uit diverse bronnen, verzamelen en analyseren. Daarbij is het van belang dat deze data teruggekoppeld worden naar de lerende zodat deze de data kan gebruiken. Bijvoorbeeld om in contact te komen met voor hen -vanuit het oogpunt van leren- relevante anderen (o.a. mensen met vergelijkbare leervragen). Daarnaast bieden deze data de lerende inzicht in de manier waarop sociale netwerken voor leren kunnen worden gebruikt.

De Digital Learner Identity is op dit moment nog behoorlijk conceptueel van aard. En het terrein van learning analytics staat nog in de kinderschoenen. Desondanks kunnen beiden veel potentie hebben voor leren in netwerken, en voor de erkenning van meer informele vormen van leren.

Referentie: Berlanga, A. J., & Sloep, P. B. (2011). Towards a Learner Digital Identity. Augmenting User Models with Real World Experiences Workshop (AUM). In conjunction with UMAP 2011. July, 15, 2011, Girona, Spain. (In press)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.