Een ‘sociale’ vorm van docentprofessionalisering

eSchool News besteedt aandacht aan een platform voor professionele ontwikkeling voor docenten, waarbij sociale media een belangrijke rol spelen. Tegelijkertijd is het ook een veilig platform.

Teaching ChannelEr zijn tal van vormen van docentprofessionalisering. Dikwijls gaat het daarbij om cursussen, trainingen en studiedagen. Teaching Channel Teams maakt echter gebruik van de combinatie video en sociale media. Het platform bestaat uit meer dan 700 praktijkgerichte video’s en diverse sociale media functionaliteiten. Sinds kort kunnen docenten ook op een veilige, besloten, manier samenwerken en begeleid worden.

Docenten kunnen zelf video’s uploaden waarop coaches feedback kunnen geven (time-stamed notes). Docenten kunnen ook zelf aantekeningen bij de video’s maken en zo reflecteren op het eigen handelen. Docenten kunnen één-op-één met een coach werken of in groepjes, in een besloten omgeving of open.

De Utah Coalition for Educational Technology (UCET) gaat dit platform nu officieel gebruiken met 25 duizend docenten uiot deze staat. Ook andere organisaties maken er al gebruik van. In totaal zijn zo’n 260 duizend docenten bij Teaching Channel Teams aangesloten.

Een mooi initiatief. Zij maken prima gebruik van de kracht van video voor docentprofessionalisering.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.