Een weekje Lerici, Cinque Terre en omgeving

Ik ben de laatste twintig jaar op veel plekken in Italië geweest. Eén van de gebieden, die nog op mijn verlanglijst stond was Cinque Terre: vijf idylisch gelegen dorpen aan de kust van Ligurië (tussen Genua en Rome) die via een voetpad en spoorweg met elkaar verbonden zijn. De afgelopen week hebben we de gelegenheid genomen om er naar toe te gaan.

Via Booking.com heb ik een poos geleden een kamer gereserveerd in het Doria Park Hotel in Lerici. Lerici is een mooi en oud plaatsje, niet al te ver van Cinque Terre af. Een prima uitvalsbasis om deze streek te verkennen. Je hebt er ook enkele barretjes en diverse goede restaurants en pizzaria's. Het Doria Park Hotel is zonder meer een aanrader: prima kamers, een uitstekend ontbijtbuffet, zeer servicegericht personeel, mooi uitzicht, een goed restaurant en een keurige prijs-kwaliteitverhouding.

Vanuit Lerici hebben we diverse uitstapjes gemaakt:

• Levanto en Bonessola. Deze plaatjes liggen ten noorden van Cinque Terre. Na de aankomstdag was het deze tweede dag slecht weer en hebben we besloten de omgeving per auto te verkennen. Je kreeg een goede indruk van de streek, hoewel de regen en laaghangende bewolking het zicht vaak bemoeilijkten. Met name Levanto is de moeite waard.
  • Lucca, één van mijn favoriete Italiaanse steden, op ongeveer een uur rijden van Lerici. Het was de tweede keer dat we deze stad hebben bezocht. Alweer de moeite waard.
  • Monterosso al Mare. Dit is het meest noordelijke dorp van Cinque Terre. Het weer was te slecht om er met de boot naar toe te gaan (eigenlijk onze bedoeling). Daarom zijn we met bus en trein naar dit plaatsje gegaan en van hieruit naar Vernazza gewandeld. Deze tocht is ongeveer 4 km lang, maar je doet er dankzij het bergachtige terrein en de smalle paden ongeveer twee uur over. We vertrokken met een zonnetje, maar kwamen drijfnat van de regen in Vernazza aan. Van hieruit hebben we daarom snel trein en bus naar Lerici genomen. Vernazza zou echter een tweede kans krijgen (en terecht).
  • Porto Venere. Ook een mooi, oud, havenplaatsje. Ook nu waren regencapuchon en paraplu geen overbodige luxe….
  • Tellaro en Lerici zelf. Tellaro is een schilderachtig dorpje dat op ongeveer 4 km van Lerici ligt. Hier zijn we ook naar toe gewandeld. 's Middags hebben we de ruïne van het kasteel van Lerici bekeken, waar nu een museum in is gevestigd (mel alleen Italiaanse teksten…).
  • Riomaggiore, Manarola, Corniglia en Vernazza: de andere vier dorpen van Cinque Terre. Ook deze dag bleek de boot niet uit te varen. Vanuit Lerici gaat er echter een keer of vier per uur een bus naar de havenstad La Spezia. Binnen een ruim half uur brengt de bus je voor 1 euro 45 cent naar het treinstation. De trein naar Cinque Terre rijdt zo'n twee keer per uur. Binnen tien minuten sta je dan op het perron van Riomaggiore. Prima te doen met het openbaar vervoer, dus.
    Op het station van La Spezia hebben we voor de tweede keer een dagkaart voor Cinque Terre gekocht. Daarmee kun je gebruik maken van de trein tussen La Spezia en Levanto (zo vaak heen en terug als je wilt), heb je toegang tot wandelpaden, musea, enzovoorts. Deze dag was het weer droog met af en toe zon. Het slechte weer van de vorige dagen had de meeste wandelpaden echter onbegaanbaar gemaakt. Alleen de Via del'Amore tussen Riomagiore en Manarola was open. Deze weg loopt langs de rotskust, vlak en ongeveer 3 km lang. Opvallend: geliefden laten hier hangsloten achter om elkaar voor altijd in liefde te verbinden. Als wij dit van tevoren hadden geweten, hadden we onze fietsketting ongetwijfeld ook ingepakt.
  • Pisa. Een aantal jaren geleden hebben we deze stad al eens bezocht. Onze indruk was toen niet erg positief. Natuurlijk: de toren en de dom zijn een bezienswaardigheid. Maar verder vonden we de stad slecht onderhouden. We hadden de indruk dat dit nu anders was. Mogelijk kwam dat vanwege een antiekmarkt die het zicht op veel, lelijke, graffiti wegnam.

En toen zagen we gistermorgen dat de inmiddels beruchte aswolk het vliegverkeer vanuit Italië in de war aan het schoppen was. Nederlandse kranten deden er nogal lichtzinnig over. Vanaf Schiphol vliegt men schijnbaar nauwelijks op de getroffen luchthavens. Steeds meer Nederlanders maken echter ook gebruik van luchthavens, vlak over de grens. Zo ook wij. Aangezien we niet het risico wilden lopen morgenvroeg vast te komen zitten, besloten we gistermiddag uit te checken en onze huurauto niet in te leveren op de luchthaven van Pisa, maar op vliegveld Weeze.

Kortom: een prima vakantie, in een geweldig gebied. Het slechte weer (met als gevolg gesloten gelateria's en terassen) en het abrupte einde wegen absoluut niet op tegen de mooie streek, het heerlijke eten en de ontspanning.

Ik heb erg veel foto's gemaakt. Een groot deel staan in een aparte set op Flickr. Je kunt hieronder ook de slideshow bekijken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

1. Niet te geloven! Alsof we er samen geweest zijn!
    Ik heb een aantal dezelfde foto’s als jij en wat het weer betreft dezelfde ervaringen.
    In een strandtent in Monterosso heb ik het ergste onweer uit m’n leven meegemaakt volgens mij. De bui kwam van zee binnen en wilde maar niet over de berg heengaan het land in. Bleef dus hangen precies boven het dorpje. We zaten heerlijk te eten maar konden elkaar niet verstaan! Ons geluk was dat een gedeelte van het pad was afgesloten waardoor we met de trein gingen en daardoor niet nat werden van die bui.