Eerst digitaal burgerschap, pas daarna ICT in het onderwijs? (#in)

Voordat je technologie in je onderwijs kunt inzetten, moeten leerlingen zich eerst ontwikkelen op het gebied van digitaal burgerschap. Dat betoogt althans Andrew Marcinek in The Importance of Digital Citizenship in Social Media:

Like basketball, students must enter the world of social media and digital media with a good defense. They must understand the repercussions of irresponsibly using social and digital media and what affects it may have on their future. Give students time to use the device, but make sure they understand that the device is an outlet to many new avenues.

Laat leerlingen voorbeelden zoeken van 'ongepast' gebruik van sociale media, en laat hen dat aan elkaar presenteren. Leer hen effectief te zoeken met Google, en leer hen om te gaan met de overweldigende hoeveelheid informatie. Daar komt zijn pleidooi op neer. Marcinek adviseert:

Educate, before you integrate.

Hmmm. Ik deel zijn pleidooi voor aandacht voor 'digitale geletterdheid'. Ik vraag me alleen af hoe je leerlingen op internet kunt laten zoeken naar voorbeelden van 'ongepast gebruik' als je technologie niet in je onderwijs mag integreren! Verder moeten we natuurlijk niet doen alsof leeringen alleen op school sociale media gebruiken. Zij ontwikkelen al lang een digitale identiteit, voordat de school er erg in heeft. Andrew Marcinek's pleidooi doet me een beetje denken aan het eerst leren van grammatica, voordat je mag gaan schrijven. Ik ben daarom geneigd te pleiten voor

Educate, while you integrate.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.